Boeing 737 MAX 8 - Foto: Hans O. Nyborg

Selskapet IAG som eier både British Airways og Iberia samt flere andre selskap, overrasket bransjen med en bestilling på 200 737 MAX-fly under Paris Air Show. Nå tar direktøren Willie Walsh bladet fra munnen og forteller årsaken til at Boeing fikk bestillingen.

–Vårt valg av Boeing til fremtidens kort- og mellomdistanseflåte bør sende signaler til Airbus, at vi er svært misfornøyde med måten produsenten håndterer leveransene av nye Airbus-fly på, sier Walsh til Bloomberg.

Airbus har hatt store leveranseproblemer i forhold til sine A320neo-leveranser. Både tekniske problemer med motortypene og produksjonsforsinkelser har gitt mye frustrasjon hos flyselskapene som er kunder av Airbus.

Ikke bare er det problemer med motortypene, men selve kabinen til A320neo er det også utfordringer med i forhold til å få produsert flyene i tide til leveranser.

-Når vi nå bestiller 737 MAX er det med full tillit til at når flytypen en gang kommer i trafikk igjen vil den være den flytypen som har hatt den mest grundige undersøkelsen og forbedringer noensinne, av alle flytyper i verden. Vi er sikre på at flytypen vil vekke tillit hos folk igjen da, legger Walsh til.

Avtalen med Boeing som ble undertegenet under Paris Air Show er riktig nok kun en LOI-avtale, altså en avtale som skal føre frem til et endelig kjøp en gang i fremtiden. Fortsatt kan IAG ombestemme seg og gå for Airbus, dersom det skulle bli et godt vennskap mellom de to parter.

Airbus har på sin side klaget på at produsenten aldri fikk bli med i konkurransen om å levere tilbud på 200 fly til IAG. De fleste selskapene som Iberia, Vueling, British Airways og Aer Lingus som inngår under IAG, har Airbus-fly som sine kort- og mellomdistansefly i dagens flyflåter.