Foto: MAK

Med en fart på 140 kilometer i timen braste Boeing 737-800 flyet fra selskapet UTAir gjennom gjerdet ved enden av rullebanen, og endte opp i et elveleie.

Før dette hadde pilotene ombord ignorert advarsler om turbulens og kastevind (windshear), og melding fra flygeleder at det ikke var anbefalt å lande. Pilotene valgte også å lande med autopiloten og autothrottle-systemet aktivert, noe som i følge havarirapporten gjorde flyet ustabilt når de til slutt skulle fly det manuelt.

Havarirapporten som nå er klar, kritiserer begge pilotene og flyselskapet etter hendelsen som fant sted 1. september 2018 på flyplassen i Sotsji i Russland.

Hendelsen endte med at flyet havnet i et uttørket elveleie, og ble ødelagt av brann som oppsto i tillegg til at store deler av flyskroget ble ødelagt.

I rapporten kommer det også tydelig frem at de to pilotene ikke jobbet godt sammen. Havarikommisjonen i Russland er sterkt kritiske til at motorene ble satt på revers for å bremse flyet, noe som skjedde 16 sekunder etter at flyet var nede på rullebane. Da var det 200 meter igjen av selve rullebanen å stanse opp på.

Flyplassens ansatte får også kritikk, i tillegg til andre flyselskap som hadde måtte avbryte landinger på grunn av kastevind, uten å informere flygeleder om årsaken til dette. Ansatte som hadde ansvaret for å måle friksjonen på rullebanen hadde heller ikke gjort sin jobb, og pilotene ble heller ikke informert om det kraftige regnet som var i området med påfølgende glatt rullebane.

UTAir som flyselskap får også kritikk for ikke å ha god nok opplæring i hvordan piloter skal forholde seg når det er advarsler om windshear. Selskapet har hatt flere lignende hendelser som den i 2018, noe som det burde ha lært av skriver havarikommisjonen i rapporten.

Det var 164 passasjerer og et mannskap på seks personer ombord, 18 kom til skade under utforkjøringen.

ANNONSE
Forrige artikkelVil holde en Boeing 747 unna salget av flyselskapet til nye eiere
Neste artikkelAir Greenland planlegger kjøp av Airbus A330-800