Hangar.no
Illustrasjonsbilde
Internasjonalt

Indisk flyselskap fjerner varm mat til pilotene

Det indiske flyselskapet SpiceJet kunne 1. september i år informere sine piloter om at det fra nå av ikke blir noe mer varm mat som serveres i cockpiten. I stedet for blir det et tilbud om en sandwich og en liten pose potetgull.

Årsaken til at den varme maten forsvinner er at det i følge flyselskapet blir kastet så mye som 90 prosent av måltidene tiltenkt piloter, i løpet av to måneder. SpiceJet har holdt et regnskap de siste månedene som viser at mye av maten blir ikke spist men står igjen når flyet lander.

Pilotene har dermed fått beskjed at dersom de ønsker seg et varmt måltid, kan det heretter kjøpes fra de kabinansatte som har ekstra mat med i serveringsvognene i kabinen.

Dette har fått flere eksperter på flysikkerhet til å reagere. I følge avisen Times of India mener den tidligere kapteinen M Ranganathan at det er problematisk når pilotene må kjøpe maten som også serveres til passasjerene. Internasjonale regler tilsier at de to pilotene i cockpiten aldri skal spise samme mat, i tilfelle de skulle bli syke av maten eller bli matforgiftet. Han mener også at dersom pilotene kulle ta med seg mat de har laget hjemme kan den fort bli åtte til ti timer gammel, noe som ikke er bra.

En lang rekke av pilotene i flyselskapet har skrevet e-post til ledelsen hvor de klager på avgjørelsen og ber om den varme maten gjeninnføres. De stiller seg uforstående til at så mye som 90 prosent blir kastet, da de fleste som flyr og har skrevet under på klagen til ledelsen spiser sin mat som de får servert.

Det er spesielt piloter som flyr Dash 8-Q400 som mener at det er uhørt at de ikke får varm mat. Flyene til selskapet har ingen varmeovn ombord, og derfor blir det kun kald mat på flyturene heter det.

Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

easyJet med rekordantall reisende på ett døgn

Emirates og Etihad i samtaler om å bli ett selskap – Blir verdens største

Krever privatfly utlevert fra Singapore etter finansskandale i Malaysia