Foto: Hans O. Nyborg

Det indiske luftfartstilsynet DGCA har satt ned foten for de mange problemene landets flyselskap har med motortypen som er montert på Airbus A320neo. Det er spesielt flyselskapene IndiGo og GoAir som sliter mest med at store deler av flyflåten med splitter nye neo-fly får tekniske problemer.

Nå har DGCA gitt motorprodusenten Pratt & Whitney en kraftig advarsel i et brev sendt til produsenten, med kopi til Airbus i Frankrike. Dersom det fra september av blir levert nye neo-fly til indiske flyselskap uten en oppdatering som har løst problemene med motortypen PW1127G, får disse flyforbud fra første dag.

Indiske flyselskap har opplevd en lang rekke tekniske problemer med flymotorene, både med at de slår seg av under flyvning, og at de har problemer med å starte opp når flyene står på bakken. DGCA har setts eg lei på at det uke etter uke blir forsinkelser, kanselleringer og rapportering av feil på helt nye motorer.

Flyselskapene har allerede en lang rekke Airbus A320neo i sine respektive flyflåter, og flere av disse er utstyrt med motortypen fra Pratt & Whitney. Selskapene har også flere slike fly som har motorer fra andre leverandører.

I følge India Times er det 437 Airbus A320neo som flyr på verdensbasis med P & W-motorer. 127 av disse flyene er i operative tjeneste hos flyselskap i India. Rundt en tredjedel av disse flyene har stått mer på bakken enn de har fløyet.

Motorprodusenten hevder de har problemet under kontroll og vil rulle ut en fiks for dette fortløpende.

Flere flyselskap i India som opererer neo-fly har fått forbud av myndighetene å fly disse til utvalgte destinasjoner hvor det er kritisk dersom det skulle oppstår problemer med motorer på et fly.