Ikke før den amerikanske flyprodusenten Boeing har begynt å få levert 737 MAX fra et overfylt lager, er det over 80 Boeing 787 Dreamlinere som står parkert uten å bli levert til kunden.

Årsaken er de mange produksjonsfeilene som er oppdaget rundt byggingen av 787-modellene. I følge Bloomberg News fortviler nå leasingselskapene over at det ikke er noe lys i enden tunnelen, når det gjelder gjenopptagelse av nye leveranser av flytypen.

Ikke siden oktober i 2020 har Boeing overlevert nye Boeing 787 til kunder. Da ble det avdekket at en stor andel av fly som allerede er levert gjennom årene siden 2012, har produksjonsfeil hvor monteringen av to av skrogdelene er essensiell med et større mellomrom enn godkjent.

I følge John Plueger som er direktør for leasingselskapet Air Lease Corporation er det fortsatt et åpent spørsmål mellom FAA og produsenten Boeing hva som er godkjente kriterier, og hva som må rettes opp på fly allerede produsert.

Det gjør at det er stadig nye runder med inspeksjon, fra FAA, og møter i etterkant for å prøve å bli ening om hvor mye Boeing må utføre av etterarbeider på Dreamlinere.

Nå har Boeing rundt 80 fly av 787 som står parkert i alle ledige kroker, og mange har overtatt parkering etter MAX-fly som har blitt levert etter to år på bakken.

I følge direktør for Boeing Dave Calhoun er det et håp om at flyprodusenten skal begynne leveranser av 787 igjen i løpet av mars, eller april, men dette er fortsatt i det blå.

Air Lease har nå Boeing 787 fly som er over 12 måneder forsinket fra Boeing, både på grunn av koronopandemien etterfulgt av produkjsonsfeil som må rettes. Plueger sier til Bloomberg at han ikke ser noen ende på alle problemene med flytypen.

ANNONSE
Forrige artikkelSkal demontere TWA 800 etter nesten 25 år
Neste artikkelNTSB: Mye tyder på metalltretthet i PW4000-motor som havarerte