Det amerikanske selskapet Universal Hydrogen har inngått tentative avtaler med flere flyselskap, om leveranse av hydrogenceller til selskapenes regionale flyflåter.

Selskapet skal benytte drivstoffceller som blir drevet av hydrogenkapsler og erstatter flyenes turbopropsystemer. Systemet erstatter turbopropløsningene fra Pratt & Whitney, så selv om propellene er de samme, er det drivkraften bak dem som blir totalt endret.

Det første flyselskapet som har inngått en avtale med leverandøren er spanske Air Nostrum. Flyselskapet har en avtale på 11 hydrogensett, som skal bygges inn i selskapets ATR 72-600 fly. Det vil kreve at to seterader bakerst i flyene blir fjernet for å få plass til hydrogencellene.

Et annet selskapet er Ravn Alaska som har inngått avtale om fem slike hydrogensett til sine Dash-8.

Icelandair har også valgt å gå for slike sett til sine Dash 8-fly.

Universal Hydrogen har også avtale med Airbus og Deutsche Aircraft om leveranse av hydrogenceller og sett til en Dornier 328 som skal benyttes som prototype.