Foto: Hans O. Nyborg

Med denne 2-årige kontrakten vil Maersk redusere sine utslipp for 2021 for alle reiser med Air France KLM, mens kontrakten for 2022 også inkluderer frakt. Sustainable Aviation Fuel (SAF) er en av de viktigste driverne for å gjøre luftfart mer bærekraftig. 

-Vi er veldig glade for at A.P. Moller – Maersk går sammen med oss. Hos Air France KLM er vi overbevist om at det å skape endring ved å jobbe sammen er den eneste veien videre og vi ønsker å jobbe tett med selskaper som Maersk som har en aktiv bærekraft strategi. Sammen reduserer vi utslippene ved å fly samtidig som vi skaper et marked for bærekraftig flydrivstoff (SAF). I dag dekker den verdensomspennende produksjonen av SAF bare rundt 0,1 % av det totale drivstoffet luftfarten bruker, forklarer Gijs van Popta, adm.dir. for Air France KLM i Norden.

-Dette er en liten, men betydelig avtale. Ved å jobbe sammen med Air France KLM og betaler en premie for å bruke SAF, legger vi ut på samme bærekraftige reise med våre leverandører som vi gjør med våre kunder når de velger å betale en ekstra premie for Maersk ECO Delivery», forklarer Mette Christensen , Global Head of Indirect Category Management, A.P. Moller – Maersk.

SAF programmet til Air France KLM er åpent for alle bedriftskunder som er interessert i å ta konkrete tiltak for å redusere sine indirekte utslipp. Basert på bedriftenes målsettinger om reduksjon av CO₂ utslipp, blir vi enige om mengden SAF og nødvendig bidrag. Alle bidrag blir fullt investert i innkjøp og forbruk av SAF.

-Vi ser en økt interesse hos våre forretningskunder over hele verden for å reise mer bærekraftig. Vi har nylig ønsket flere bedrifter fra ulike bransjer velkommen inn i SAF programmet vårt. Disse inspirerende frontløperne har det til felles at de ønsker å redusere sine egne utslipp samtidig som de stimulerer til en mer bærekraftig flyindustri, sier Sebastien Guyot, SVP Global Sales hos Air France KLM.

-Hvis vi ønsker å se en positiv innvirkning finne sted allerede i dette tiåret, er det avgjørende å kunne levere på kundenes behov allerede nå. Denne avtalen er et utgangspunkt for oss for å skape markeds etterspørselen som kreves for å akselerere den sårt tiltrengte grønne energi omstillingen i luftfarten, legger Torben Bengtsson, Global Head of Air & LCL, A.P. Moller – Maersk til.