Det israelske selskapet IAI Bedek som har spesialisert seg i å bygge om passasjerfly til fraktfly, opplever en enorm etterspørsel i markedet etter ombygde 737-800.

Selskapet har lang erfaring med ombygging av Boeing sine flytyper fra 737 til 757, 767 og 747 i tillegg til 777 og MD-11. I 2017 fikk selskapet godkjennelse for å bygge om 737-700 fra passasjerutgaver til fraktutgave, nå er det 737-800 markedet etterspør, i stor skala.

BDSF-utgavene av Boeing 737-800 var inntil januar 2020 priset for høyt til at markedet valgte å bestille slike ombygginger, nå etter at koronapandemien har rammet luftfarten, har etterspørsel ført til at prisen på ombygging har sunket ned til et nivå som smaker bedre for kundene.

Flere og flere flyselskap velger å fase ut sine Boeing 737-800, det gjør også at markedet for å få tak i fly er meget godt akkurat nå. På fire måneder har prisene snudd så dramatisk at kundene nå står i kø for å bestille ombygging av flytypen.

Det tar mellom 90 og 100 dager å bygge om et passasjerfly av typen 737-800 til fraktfly, melder Air Cargo News.

ANNONSE
Forrige artikkelSAS mottok første Airbus A321LR
Neste artikkelEASA godkjenner MAX-flyene men ber om en tredje sensor på flyet innen 2022