Foto: Wikipedia

Boeing 737-500 er en variant av den populære flytypen som det stadig tynnes ut i rekken av. Nå er det det japanske flyselskapet ANA – All Nippon Airways som har valgt å fase ut denne varianten og setter det siste flyet i flåten på bakken for godt.

Det japanske flyselskapet har de siste årene operert 10 slike fly av denne varianten, men med datterselskapet Air Nippon som ble avviklet i 2010 har disse ti hatt følge av ytterligere 15 fly i 500 serien, levert på 1990-tallet.

Nå er tiden inne for at den siste 500-maskinen settes på bakken, JA306K, som har fått 21 år i luften. Levert til Air Nippon i 1999 med 126 seter i kabinen og med CFMI-motorer. I 2003 ble de fleste 500-flyene overlevert til All Nippon Airways som har operert disse under både Air Next og ANA Wings-merkevaren.

Lansert for Braathens

Boeing 737-500 ble utviklet av flyprodusenten Boeing på 1980-tallet, og det første flyet ble rullet ut av produksjonen i juni 1989. Det var en lang rekke flyselskap som ønsket seg erstatting av Boeing 737-200 med sete-for sete bytte som utløste at 500-varianten ble utviklet. I tillegg hadde flere selskap ønske om å få en variant av 737 som kunne benyttes under høye temperaturer, og under landing på flyplasser som lå høyt over havet.

Boeing utviklet 500 versjonen med bakgrunn i at det amerikanske flyselskapet Southwest Airlines valgte å bestille 20 slike fly, og at det norske Braathens SAFE ble europeisk lanseringskunde med bestilling av 25 slike fly.

Den første prøveturen med prototypen for 500-serien, endte med å oppnå 0.89 mach i fart, noe som forbløffet luftfarten. Det ble kun produsert ett testfly, dette gjennomførte 375 timer i luften under sertifiseringsflyvningene.

Den eldste 500-maskinen som fortsatt opereres i dag er VP-BRP som flyr hos Smartavia i Russland. Dette flyet ble levert til Braathens som LN-BRD i april 1990.

Av 383 fly produsert er det i underkant av 90 som fortsatt flyr i dag.

Braathens Boeing 737-500
ANNONSE
Forrige artikkelSkylder kundene opp mot 10 milliarder kroner
Neste artikkelKutter antall ansatte med 25 prosent