Neste måned er det 50 år siden den aller første Boeing 747 jumbojet-maskinen tok av fra rullebanen i Seattle, USA. 9. februar 1969 er datoen da det aller første flyet løftet vingene opp mot himmelen og over 20 års planlegging var endelig kommet i mål.

Boeing fikk raskt suksess med sin jumbojet. Alle de store flyselskapene skulle ha en jumbo. Uten dette kjempeflyet var du ingen kjempe i luftfarten. Air France, Lufthansa, Pan Am var bare noen av kunden som kastet seg på jumbobølgen.

Boeing 747-100 var det største passasjerflyet verden hadde sett. Det kunne ta 58 førsteklasse passasjerer og 304 økonomiklassepassasjerer som en standard fra Boeing. Mannskapet ombord skulle telle 13 totalt.

Produksjonen startet i januar 1967, i september 1967 startet arbeidet med å montere sammen den aller første Boeing 747. I januar 1968 sto det aller første flyet klart, en mockup, altså en fullskala modell. Med alt av interiør og nærmest et komplett fly uten motorer. Her kunne flyselskapene virkelig kjenne på hvordan jumboen ville bli å operere.

SAS Boeing 747-B, Planlegging av hvordan SAS skulle bruke sin første Boeing 747-B, 1971. Foto: SAS Museet

Flyselskapene kunne ta bilder til markedsmateriell og ansatte kunne bli kjent med hvor var hva ombord i flyene.

Den 9. februar var været nokså grått og usikkert for den første testflyvningen. Men midt på dagen skinte solen gjennom skydekket og pilotene Jack Waddell og Brien Wygle kunne starte turen ned rullebanen på Everett ved Seattle.

Flyet brukte halve rullebanen, hadde en fart på 263 kilometer i timen løftet kjempen seg opp fra rullebanen. JT9D motorene som var nye og utviklet for jumboen av Pratt & Whitney virket mer stille enn datidens andre motorer.

Pressen ble imponert over flyets kraft og ord som majestetisk ble benyttet i aviser over hele verden.

Første Boeing 747-B vises frem for presse og inviterte gjester på Everett, Washington 30. september 1968

Etter en time og 30 minutter kom jumboen tilbake mot Everett ved Seattle. Tiden var inne for å lande den aller første jumbojeten, og historie var skapt.

Det skulle bli fem prototyper som fulgte etter inn i testprogrammet for Boeing 747. 1400 timer ble registrert fløyet med all mulige tester for de fem. 30. desember 1969 fikk jumboen sitt godkjenningssertifikat av FAA i USA.

I oktober 1969 var det 22 Boeing 747 som mer eller mindre var produsert ved fabrikken til Boeing i Seattle. Den 3. juni 1969 fløy det første flyet over Atlanterhavet til Frankrike og Paris Air Show dette året. Det ble den første transatlantiske flyturen for kjempeflyet.

I januar 1970 startet Pan Am å fly transatlantiske ruter med Boeing 747 som det første flyselskapet i verden.

Ironisk nok skulle de første tesflyene til Boeings 747 få påført skroget navnet Super Airbus under teståret de var i bruk. Det navnet ble forbeholdt en annen flyprodusent få år senere.

ANNONSE
Forrige artikkelFlere passasjerfly skadet under tornado i Tyrkia
Neste artikkelThomas Cook kvitter seg med 757 – Condor overtar flyene