Hvis det blir bekreftet at Sukhoi Superjet 100 flyet har styrtet med alle ombord døde, vil det bli en økonomisk og menneskelig tragedie for det legendariske selskapet Sukhoi.

Sukhoi er angitt å være det siste håpet innen russisk flyproduksjon, og det som kan se ut til å være den første katastrofen for flytypen, vil få uante konsekvenser både for salget av flyet og framtiden for flyindustrien i hjemlandet.

Russiske myndigheter har tidligere sagt at Sukhoien er en av de viktigste bikkene i det moderne luftfartsmarkedet hjemlandet, og det som skal redde en bransje som er mest kjent for å skremme bort flyselskap etter flere alvorlige flyulykker med russisk bygde fly.

Topp trente piloter

Flyprodusenten var på en asiatisk turne med flyet under navnet Asian Roadshow, hvor potensielle nye flyselskap som kunder fikk demonstrert flyets egenskaper og en flytur for å se flyets bevegelser og muligheter.

I følge Sukhoi er det kun de aller ypperste og best trente testpilotene som har fløyet maskinen under demonstrasjonene.

Turneen startet 3. mai i Kasakhstan og deretter i Pakistan, hvor presidenter og statsministere har både sett og fløyet med flyet som nå trolig har havarert.

Flere kunder i Indonesia

Sukhoi har solgt maskinen til både PT Sky Aviation og Kartinka Airlines som begge selskapene skulle få levert sine første fly i inneværende år. Det var også direktører fra disse selskapene som var ombord de flyet forsvant.

Sky Aviation har 12 fly i bestilling, mens det andre selskapet skal få levert tilsammen 30 fly.

Aeroflot som er ett av to selskap som i dag opererer flytypen, har hatt en rekke mindre uhell og alvorlige hendelser med sine fly som er levert fram til nå. Denne flytypen brukes også på enkelte avganger mellom Moskva og Oslo Lufthavn Gardermoen.

Det er kun tre dager siden ett av flyene til det russiske selskapet ikke klarte å stoppe opp på rullebanen ved flyplassen i Kazan, og havnet utenforbanen. Ingen ble skadet, men flyet fikk mindre skader.

I mars fikk ett annet av Aerfolots Sukhoi-fly problemer med å få ut landingshjulene. Det første flyet Aeroflot mottok måtte stå på bakken i flere uker rett etter leveransen på grunn av problemer med aircondition-anlegget ombord.

Det knyttes nå stor usikkerhet til hvilke konsekvenser flyet og produksjonen av det får for produsenten og ikke minst reaksjoner hos potensielle kunder som skal kjøpe eller få levert Sukhoi framover.

(Foto: Hans O. Nyborg)

 

 

ANNONSE
Forrige artikkelOslo Lufthavn med fortsatt passasjervekst i april
Neste artikkelIngen overlevde