Foto: Hans O. Nyborg

Flyselskapet SAS kan potensielt ende med å få den kinesiske staten som deleier i følge den svenske TV-kanalen SVT.

Det er en gjennomgang av selskapets avtaler for kjøp og tilbakesalg av fly i flåten som avslører at det kan bli aktuelt med at blant annet CDB som er en statlig utviklingsbank og som ofte benyttes av flyselskap til flykjøp ender med eierandel i SAS.

Dersom det skulle vise seg at flyselskapet SAS skulle få problemer med å betale for seg, kan det kinesiske selskapet potensielt gjøre om det utestående som er skyldig fra flyselskapet til lån eller aksjer i SAS, skriver SVT.

Avtalen som kan bli inngått er lik den Norwegian inngikk med leasingselskapet BOC Aviation under sin rekonstruering.

I følge SVT har banken en langsiktig avtale med SAS der flyselskapet selger fire Airbus-fly til bankens datterselskap CDB Aviation i Irland. Dette gjelder blant annet Airbus A320neo.

Flyene leases så tilbake fra det irske selskapet til SAS. Dersom SAS skulle få problemer med betaling av leien vil det utløse muligheten for at gjelden konverteres.

Den svenske sikkerhetseksperten Patrik Oksanen sier til SVT at han advarer sterkt mot at kinesiske eiere blir med i SAS, da det vil utgjøre en sikkerhetsrisiko og vil blant annet sørge for at svenske og danske statstjenestemenn ikke lengre kan fly med selskapet av frykt for at passasjerdata havner på kinesiske hender og kan bli misbrukt melder SVT.