Mens de ti statlige flyplassene i Sverige, inkludert Arlanda, går med overskudd enn så lenge, er det mørke skyer over de rundt 30 mindre kommunale og private flyplassene i landet.
Nå advarer bransjeorganisasjonen Sveriges regionala flygplatser mot det de kaller urettferdighet og ber svenske myndigheter se på ordningene i Norge og Finland.
Overskuddet hos de ti statlige flyplassene er i følge SRF mer enn nok til å dekke inn underskuddet for de 30 mindre flyplassene, sier direktør Peter Larsson i organisasjonen til SVT.
Lufthavnsjefene for de rundt 30 flyplassene mener svenske myndigheter må få en ordning som i Norge, der de større flyplassene, er med på å dekke bordet for de mindre regionale med sine overskudd.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth siter til SVT at det er kommunene og regionene som selv har valgt i sin tid å drifte flyplassene i sitt område. Det er slik at det kanskje også er på tide å se på om hvilke av disse flyplassene som bør inn under statlig drift, for å kunne beholde mulighet for ambulanseflyvninger og brannfly legger han til.
Flere av de 30 regionale flyplassene står nå i fare for å gå konkurs, med underskudd på mellom 20 og 40 millioner som følger av Covid-19 pandemien. I tillegg har flytrafikken regionalt i Sverige hatt en dalende tendens de siste årene, mer enn i Norge og Finland.