Foto: Hans O. Nyborg

Det amerikanske selskapet Trans States Holdings som eier tre regionale flyselskap i USA, har valgt å kansellere hele sin bestilling på fly hos den japanske flyprodusenten Mitsubishi.

Bestillingen som ble foretatt i 2009 gjelder 50 SpaceJet M90 i tillegg til en avtale om ytterligere 50 fly i opsjon. I dag er det nøyaktig 10 år siden Trans State Holdings inngikk bestillingen hos Mitsubishi.

SpaceJet var tidligere kjent som MRJ, inntil det i 2019 ble døpt om til det nye navnet. Flytypen består av M90 som har 88 seter, og M100 som har 76 seter ombord. Flytypen ble introdusert i 2003, med lovnad om leveranser fra 2007 til flyselskap, ANA, All Nippon Airways er lanseringskunde for flytypen og har en bestilling inne på 25 fly.

I løpet av de siste 10 årene er flytypen blitt utsatt både i produksjon og leveranse. Dette skyldes flere designfeil på flyet og utfordringer med motortypen Pratt & Whitney PW1200G som stadig fikk flame-out uten at produsenten kunne finne årsaken.

Produsenten har også hatt store problemer med selve kablingen inne i flyet. Kabler har blitt overopphetet og feil har oppstått på instrumenter i cockpiten som følger av at kabler har sviktet til vitale systemer.

Totalt har produsenten 217 fly fra kunder i bestilling, i tillegg til rundt 180 fly i opsjon, men det er også 155 fly som tilsammen er kansellert av ulike årsaker.

Trans States Holdings valgte å kansellere sin bestilling fordi flytypen som er valgt ikke lengre er i tråd med scope-klausulen, som tillater regionale flyselskap som er en del av en kontrakt mellom et større flyselskap og fagforeningen til dets piloter som begrenser antall og størrelse på fly som kan bli fløyet av flyselskapets regionale flyselskap. Målet er å beskytte fagforeningspilotenes jobber i det store flyselskapet mot å bli outsourcet ved å begrense de regionale flyselskapenes passasjerevne. Disse klausulene eksisterer først og fremst i USA og Canada.

Selskapet opererer Compass Airlines, GoJet Airlines og Trans States Airlines, som flyr for United , Delta og American Airlines.

Mitsubishi sliter fortsatt med flere tekniske utfordringer rund flytypen sin, men har lovet flyselskapene at produksjonen skal starte opp neste år, med leveranse fra 2024.

ANNONSE
Forrige artikkelMinst 50 Boeing 737NG står på bakken etter funn av sprekker
Neste artikkelLufthansa 747-8 fikk ikke heist opp hjulene etter avgang