Det kanadiske flyselskapet Air Canada har valgt å kansellere en bestilling hos den amerikanske flyprodusenten Boeing for flytypen 777F fraktfly. Det er to Boeing 777F som nå blir dumpet til fordel for en annen flytype.
Flyselskapet har byttet ut de to fraktflyene med to Boeing 787-10 i passasjerutgave i stedet for. I følge Canadian Aviation News skal flyselskapet ha uttalt at tiden ikke var rett nå for å kjøpe to fraktfly, med tanke på at frakt har en nedover gående kurve.
De to Boeing 777F-flyene ble bestilt av det kanadiske selskapet i august 2022.
Flyselskapet mener de to nye Dreamliner-flyene vil kunne tilby godt nok med fraktmuligheter i mangel av to dedikerte fly for dette formålet. Så langt i 2023 har selskapet opplevd en nedgang i frakt på 30 prosent og det er blant annet grunnet til at styret i flyselskapet ikke ønsker å hente inn to fraktfly i flåten på nåværende tidspunkt.
-Air Canada har gjort investering i passasjeropplevelsen til en kjerneprioritet. Vår erfaring viser at kunder liker å fly på Dreamliner, så vi er glade for å kunne tilby dem en større versjon av dette populære flyet, som vil ha premiere på en ny, state-of- 787 er svært drivstoffeffektiv og vil generere driftsbesparelser samt støtte bærekraftsmålene våre om å redusere utslippene, sier Michael Rousseau, president og administrerende direktør i Air Canada.
Air Canada kunngjorde i september at flyselskapet velger 787 Dreamliner for å modernisere og utvide flåten ytterligere med en ordre på 18 787-10 fly, med mulighet til å kjøpe 12 ekstra på en opsjonsavtale. Air Canada, vil distribuere de nye flyene som en del av sin bredere strategi for å redusere karbonutslipp samtidig som det utvider sitt globale rutenettverk.
Torsdag kom nyheten om at selskapet startet opp to direkteruter til Stockholm Arlanda.