Foto. AAIB

Til tross for at hans kollega i cockpiten advarte kapteinen mot vanskelige takseforhold på Cochin internasjonale flyplass i India, valgte piloten å svinge Boeing 737-800 flyet av taksebanen før han skulle.

Kollegaen i cockpiten mente at de kanskje skulle tilkalle en følgebil som kunne vise dem rett vei, men kapteinen ville ikke høre noe av det. Han skulle klare dette selv.

Hendelsen fant sted 5. september 2017, men rapporten fra den indiske havarikommisjonen kom først i forrige uke.

Da kapteinen svingte flyet fra Air India Express av rullebanen var det rett i en vanndike. Først kjørte han nesehjulet på flyet ned i en dike, etter at dette knakk rett av, fortsatte flyet fremover til hovedhjulene også dumpet ned i kanelen som utgjorde en dike, da var det full stans.

Kanalen var bygget av betong og flyet fikk skader da motoren ble det bærende elementet for å holde flykroppen oppe. Hovedhjulene ble hengende ned i kanalen. Det var etter landing på flyplassen på en rute som hadde blitt fløyet fra Emiratene at uhellet skjedde.

Kapteinen hadde svingt flyet av taksebanen 90 meter før flyet nådde avkjøringen han skulle ha tatt.

Alle 108 ombord kom fra det uten de større skader, flyet er nå reparert og satt i trafikk igjen.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no