København Lufthavn Kastrup har det seneste året gått på store prestisjetap gjennom et
Frafall av flere interkontinentale ruter. Et effektivt markedsapparat har hjulpet Kastrup frem til et imponerende antall lanseringer av nye ruter de siste årene. Spørsmålet er til hvilken pris, i det markedet er i ferd med å signalisere at de nye rutene ikke klarer å generere nok ny trafikk til å være bærekraftige og kannibaliserer eksisterende tilbud. Det er en tankevekker til flyplassen som har som mål å skaffe et titalls nye interkontinentale ruter de neste årene.

Delta Airlines gikk inn på Atlanta – København i 2006. Kastrup var tidlig ute med å betegne ruten som en suksess, der den ble lansert med daglige rotasjoner fra 1.mai. Nå 6 år etter, er ruten lagt ned og København står uten forbindelse til den største flyplassen i USA.

Delta supplerte København med en rute til JFK i New York 19.mai 2010. Her ble det også lagt stor vekt på betydelsen av Kastrup som et trafikk knutepunkt i regionen med store forventninger til den daglige ruten. To år senere er ruten nå for sommeren 2012, redusert til et minimum med en kort betjening i sommer månedene.

Thai Airways lanserte i fjor 3 nye forbindelser til Bangkok fra København via Phuket på utgående flyvninger. Ruten slet i hele vinter med lavere etterspørsel enn forventet og har for neste år blitt redusert med flytting av kapasitet til Stockholm.

Air China ble i vinter presentert som nytt selskap med 4 daglige avganger til Beijing.
Det var store forventninger fra dansk reiseliv i det ruten ble bekreftet og lastet opp i systemet for reservasjon. Både Kastrup og Air China fremhevet viktigheten av flyplassen som en etterlengtet ekspansjon i riktig retning samtidig som Kastrup sin strategi for flere forbindelser til Kina, endelig var blitt en realitet. Noen måneder senere stenger Air China reservasjoner for ruten allerede før den har startet opp. Manglende booking og interesse for ruten opplyses fra selskapet å være årsaken.

Før påske kom også beskjeden om at United legger ned Newark – København som siden 24.mai 2006 har vært et trofast supplement til SAS sin egen betjening av strekningen. Mangel på booking i forkant av sommeren 2012, har sammen med en økende oljepris vært avgjørende for at United sammen med andre destinasjoner, har valgt å legge ned København på grunn av manglende inntjening.

Flere i bransjen refererer også til at Singapore Airlines sliter kraftig fra København. Tall fra trafikkstyrelsen.dk bekrefter en jevn nedgang i antall pax de siste årene for ruten som betjenes 3 ganger hver uke. Selskapet har selv ønsket å øke sin frekvens for å kunne vinne tilbake markedsandeler fra Qatar og Emirates, men er avhengi av hjelp fra SAS til å mate inn trafikk fra resten av Skandinavia.
Samtidig stilles SAS til veggs av Finnairs nyeste rute til Singapore fra Helsingfors.
Etter det Hangar.no kjenner til er en avtale med SAS en forutsetning for at Singapore Airlines skal fortsette å opprettholde sin rute til København.

Pakistan Internasjonal Airlines er også i en prosess der det vurderes å droppe frekvensene til Kastrup da Qatar og særlig Emirates har spist kraftig av markedet de tidligere har betjent fra København.
Gardermoen vurderes betjent via en annen destinasjon, trolig til USA eller til/fra UK.

SAS presenterte rundt jul en uttalelse i forbindelse med sine trafikktall, bekymring for markedssituasjonen fra Kastrup med fallende etterspørsel og billettpriser på primært de interkontinentale rutene selskapet betjener til ASIA.

Copenhagen Connected har satt seg som mål å tiltrekke seg et tosifret antall nye interkontinentale ruter de neste årene. Air Canada, Gulf Air, Emirates og Qatar er blant selskapene som har kommet inn og forankret seg i markedet med stadig større kapasitet. Har Kastrup har solgt inn forventninger om sitt market som de ikke har klart å innfri?

Det store spørsmålet vil være hvordan dette påvirker Arlanda og Gardermoen i et marked hvor Kastrup lenge har vært den tydeligste aktøren med et effektivt markedsapparat. Aktører i industrien har utrykket bekymring av det som blir referert til som “The Copenhagen effekt”. Gardermoen ser blant annet på situasjonen med bekymring, da de i kjølevannet av frafallet fra Kastrup anser at de vil få større problemer med å overbevise selskaper om markedspotensial fra andre Skandinaviske flyplasser.
De første indikasjonene på dette vil vi trolig får i juni, da SLOTS for vinterprogrammet neste år blir sluppet.

ANNONSE
Forrige artikkelNytt lån til Norwegian
Neste artikkel15 skadd etter Virgin-nødlanding