Foto: Hans O. Nyborg

Etter både internasjonalt press og ikke minst press fra Boeing, har kinesiske myndigheter nå signalisert at de er nær en godkjennelse av 737 MAX-flytypen.

Flytypen har hatt mer enn to års flyforbud i Kina, men nå er det en lysning i enden av tunellen for Boeing og flyselskapene. Flyprodusenten skal sende 35 piloter og teknikere til Kina i slutten av juli måned. Disse skal etter noen uker med karantene i møte med kinesiske myndigheter rundt prosedyrer for å få flytypen tilbake i luften.

Fortsatt er det ventet at en godkjennelse for å fly MAX-fly i Kina først vil komme en gang på høsten, trolig i september.

Det er fortsatt et kjølig forhold mellom USA og Kina, noe som gjør sitt til at godkjennelsen drøyer. Så sent som i mars måned i år uttrykte kinesiske myndigheter bekymring for flytypens sikkerhet. Flere aktører som Boeing og myndighetene i USA, Canada og Europeiske land har hatt sine mistanker rundt om arbeidet med en godkjennelse er blitt forsinket som følger av den spente situasjonen rundt en handelsavtale mellom USA og Kina.

Det er over 170 land som har godkjent 737 MAX skikket til å fly og som et sikkert fly, men Kina har drøyd denne avgjørelsen i det lengste.

I følge South China Morning Post var Kina det første landet til å innføre flyforbud for flytypen etter ulykken med et MAX-fly i 2019.

USA godkjente 737 MAX for å fly igjen i november 2020, mens Europeiske EASA godkjente flytypen på nytt sammen med Canada i januar 2021.

Air China, China Eastern Airlines, China Southern Airlines, Hainan Airlines, Shanghai Airlines, Xiamen Airlines og Shandong Airlines er noen av operatørene av 737 MAX i Kina.