Den europeiske flyprodusenten Airbus er nå klar for å gjennomføre den aller første flyturen med den nye Airbus A321XLR.

Onsdag 15. juni skal produsenten gjennomføre jomfruturen med serienummer MSN1100.

Flyvningen vil finne sted med avgang fra Airbusfabrikken i Hamburg, nærmere bestemt på Finkenwerder. Det er her produksjonslinjen for XLR-flyene ligger og det er her testflyene er bygget.

Dette første testflyet sto ferdig bygget like før jul, og Airbus har benyttet tiden det siste halve året til å montere inn en rekke spesialutstyr i flyets kabin, som skal både måle og teste flyets måte å bevege seg på i luften, under avgang og landing.

Airbus A321XLR vil kunne legge bak seg 8000 kilometer på fulle drivstofftanker, og kan maksimalt ta mg 220 passasjerer. Denne utgaven av A321neo har 30 prosent lengre distanse å kunne fly enn den normale utgaven av A321neo. Flyet har også 15 prosent lengre distansemulighet enn Airbus A321LR (Long Range).

Flytypen er utstyrt med en bakre reservetank for drivstoff, Rear Centre Tank (RCT).

Mellom den tradisjonelle utgaven og XLR-utgaven er det i følge Airbus en besparelse på drivstoff på 30 prosent per sete.

Airbus har på papiret klargjort at A321XLR kan fly direkte og nonstop mellom Tokyo og Sydney, Roma og New York og London til Dehli om det skulle friste flyselskapene.

Flyvningen som gjennomføres på onsdag er den første av en rekke testflyvninger som skal føre frem til en godkjennelse fra tyske og franske luftfartsmyndigheter, EASA i Europa og til slutt FAA samt andre lands myndigheter. Første fly er ventet å bli overlevert til ett selskap mot slutten av neste år.