KLM feirer 20 år på Trondheim lufthavn Værnes med stor feiring og nyheten om at det nå blir opp til tre daglige avganger til Amsterdam. I tillegg får Værnes en av hovedrollene i en global konkurranse om å få til den mest bærekraftige flyturen noensinne.

PRESSEMELDING: 31. mars 2002 gikk den første av utallige flyturer med KLM fra Værnes i Trondheim til Schiphol i Amsterdam, og siden den første turen har KLM fraktet nesten like mange som hele Norges befolkning til Amsterdam og videre ut i verden fra Værnes.

– Det er en stor milepæl å feire 20 år og over fem millioner passasjerer her på Værnes. Mange bedrifter har benyttet ruten til å satse internasjonalt, og for trøndere flest har turen vært en kjærkommen mulighet til å besøke Amsterdam, eller reise videre ut i verden, sier Halvor Gløersen, salgsdirektør i KLM.

Trondheim er Norges teknologihovedstad, og viktigheten for næringsliv og studie- og forskningsmiljøer å komme raskt til hjertet av Europa kan ikke undervurderes.

– Næringslivet i Trondheim er helt avhengig av nærheten til Europa og Amsterdam er også knutepunkt for reiser videre ut i verden. Vi setter stor pris på det 20 år lange samarbeidet med KLM og ser frem til et utvidet rutetilbud til en av de viktigste hubene for flyreiser til og fra vår region, sier Berit Rian, Leder i styringsgruppen for Luftfartsforum for Trondheim lufthavn Værnes.

– Vi samarbeider tett med Avinor og har valgt oss Trondheim lufthavn, Værnes lufthavn fordi det er et av de få stedene i verden som klarer å få til en helelektrisk bakkeoperasjon. Vi kommer til å iverksette over 150 små og store tiltak for å få til størst mulig reduksjon i CO2 på en kortdistanseflyvning, sier Gløersen. 

Halvor Gløersen, salgsdirektør i KLM

– Norge og norsk luftfart har vært tidlig ute med å ta i bruk bærekraftig flydrivstoff i luftfarten, og Avinor har tatt en ledende rolle på feltet fordi vi mener at det er helt avgjørende for omstilling av luftfarten. Det er stas for oss på Værnes at KLM velger oss som utgangspunkt for å vise hvordan det går an å redusere utslipp fra dagens fly betydelig gjennom bruk av bærekraftig flydrivstoff, sier Marit Helene Stigen, lufthavndirektør ved Trondheim lufthavn, Værnes.

Studenter kan vinne tur til Amsterdam

I anledning 20-årsjubileet lanserer KLM en studentkonkurranse hvor de ber om studenters innspill på hvordan vi kan øke tilgangen og bruken av bærekraftig biodrivstoff. Premien er en tur for to til Amsterdam.

– NTNU er vår klart største kunde på ruten mellom Værnes og Amsterdam, og kunnskapsmiljøene som springer ut fra NTNU er ledende i verden med tanke på å utvikle nye klimavennlige og bærekraftige løsninger. Nå ønsker vi studentenes innspill på hvordan vi kan fly mer bærekraftig i fremtiden, sier Gløersen.

En av de største utfordringene med å få til store reduksjoner i CO2-utslipp på kort sikt er tilgangen til bærekraftig drivstoff (SAF). Utfordringene er i hovedsak knyttet til oppskalering av produksjon og til reduksjon av prisgapet mellom fossilt og bærekraftig flydrivstoff. Både etterspørsel og produksjon må økes. Passasjerer kan bidra ved betale litt ekstra ved å legge til SAF-drivstoff på flybilletten. KLM inngår langsiktige kontrakter med SAF-produsenter og myndigheter kan øke innblandingskravet.

– Vanligvis flyr vi med mellom 0,5-1,5 prosent SAF innblandet i flydrivstoffet, mens vi på reisen 16. mai skal ha 39 prosent SAF på tanken. For å få til lignende mengder i fremtiden trenger vi rett og slett mer bærekraftig drivstoff, og vi ser med spenning på hvilke forslag studenter i Trondheim har på hvordan vi kan øke tilgangen på SAF, sier Gløersen.

ANNONSE
Forrige artikkelÅtte ganger så mange klager rundt flyreiser i USA
Neste artikkelIslandsk flyselskap i gang med Arlanda-rute