Foto: Hans O. Nyborg

I dag ble resultatene av Sustainable Brand Index TM 2023 offentligjort. Resultatene viser at KLM ble rangert som det mest bærekraftige globale flyselskapet av de 11.000 norske forbrukerne som deltok i undersøkelsen, skriver selskapet selv i en pressemelding. Europas største merkevareundersøkelse om bærekraft.

-Vi er veldig glade for å se at nordmenn anerkjenner vår innsats innen bærekraft. Å klatre mer enn 80 plasser og være posisjonert etter lokale flyselskap gjør meg stolt. Bærekraft er en nøkkelpilar i vår forretningsplan, og det er fantastisk å se at kundene våre har lagt merke til det. Vi ønsker å hjelpe kundene våre med å ta bevisste valg og vi jobber hele tiden med å utvikle produktene våre videre, sier Maria Hagelberg, markedssjef Air France og KLM Nord Europa.

I desember 2022 godkjente SBTi at Air France-KLM sine utslippsmål for 2030 var i tråd med “godt under 2°C”-målet, som samsvar med Paris-avtalen. Air France-KLM forplikter seg til en reduksjon på 30 % per inntekt tonnkilometer av sine utslipp av klimagasser innen 2030 sammenlignet med referanseåret 2019.

I løpet av 2022 kjøpte vi 2,4 millioner tonn bærekraftig flydrivstoff (SAF). Noe som tilsvarer ~4-5% av vårt delmål for 2030. Å fly på SAF reduserer utslippene med opptil 75-80%. Målet vårt er å fly på 10 % SAF innen 2030. Disse store ordrene vil også utgjøre en forskjell for etterspørselen og produksjonen av SAF, som vil øke mens prisen bør synke. I dag koster det 3-4 ganger så mye som fossilt brensel.

Siden januar 2022 har vi satt en ny standard for å kunne fly mer bærekraftig. Vi legger på SAF til alle våre billetter med avganger/overføringer fra Frankrike og Nederland for å øke bruken av SAF. I løpet av 2022 brukte vi 0,6 % SAF globalt sammenlignet med 0,08 % året før. Ved inngangen til 2023 doblet vi SAF-andelen, som nå tilsvarer 1 % på hver billett. Alle kunder kan velge å legge til mer SAF når de bestiller online eller via vår app.

ANNONSE
Forrige artikkelAeroflot får utvikle dokumentasjon for ikke-standard vedlikehold
Neste artikkelNorsk luftambulanse jobber sammen med Airbus om fremtidens luftambulanse