Faksimile KLM.com

Mens «Flyskam»-fenomenet ikke har tatt av på noen som helst måte i Norge, men satt seg godt i nabolandet Sverige, merker også europeiske flyselskap trenden blant yngre reisende. Nå ønsker det nederlandske flyselskapet KLM å være litt i forkant av at fenomenet, som ble startet av miljøaktivister i Sverige, skal spre seg til Europa.

KLM har satt i gang en kampanje Flyresponsibly som på et eget domene oppfordrer passasjerene til å bruke alternative transportmetoder på de korte distansene i Europa.

Det er spesielt ruter mellom Amsterdam og Brussel, hvor KLM oppfordrer til at toget er raskere å benytte, enn flyet. Flyselskapet peker på at denne ruten spesielt tar lengre tid å fly, enn med toget. Bakgrunnen er oppmøte tiden på flyplassen, samt reisetiden til og fra.

KLM ber også passasjerene tenke mer på hvor mye bagasje de har med seg på reisen. Mer bagasje gjør at det brukes mer drivstoff, nå mener selskapet at de som reiser må tenke seg mer om, ta med mindre bagasje.

I kampanjen som både er publisert i sosiale medier og på Youtube spør selskapet om du må møte andre ansikt til ansikt, eller om reisen kan droppes.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no