Ved å optimalisere ruten og fly så rett som mulig, klarte KLM Royal Dutch Airline å redusere klimautslippene med tre prosent under årets utgave av flyselskapsalliansen SkyTeams bærekraftighetskonkurranse, The Sustainable Flight Challenge. Derfor støtter KLM EUs lovpakke Single European Sky 2+, som har som mål å effektivisere flytrafikkledelsen i det felles europeiske luftrommet.

I mai konkurrerte 22 flyselskaper i bærekraftskonkurransen The Sustainable Flight Challenge med mål om å gjennomføre den mest bærekraftige flyvningen. Ved å fly en optimalisert rute rett mellom Amsterdam og Trondheim, klarte KLM Cityhoppers konkurransebidrag å redusere sitt klimautslipp med tre prosent, sammenlignet med den vanlige strekningen KLM flyr mellom byene.

– Det er gledelig å se at vår effektive flyrute ga gode resultater i konkurransen. Ved å fly rett og unngå både fysiske og unødige omveier, kan vi som flyselskap redusere vår klimapåvirkning betydelig, sier Maria Hagelberg, markedsjef for AIRFRANCE og KLM i Norden.

EU-initiativet Single European Sky 2+ (SES II), som ble godkjent i 2009, er en lovpakke med mål om å effektivisere flytrafikkledelsen innenfor unionen og dermed muliggjøre rette og effektive flyvninger i Europa. Lovpakken er, sammen med KLMs investeringer i en moderne flåte, bærekraftige drivstoff og effektiv bakkeoperasjon, helt avgjørende for at flyselskapene skal kunne oppnå sine bærekraftsmål. SES II har som mål å gjøre flyblokkene mer fleksible, noe som forventes å muliggjøre rette og tidsbesparende flyreiser som kan redusere klimautslippene i Europa med seks til ti prosent.

– I dag er de europeiske luftromsblokkene relativt statiske og begrenses av landenes reguleringer, noe som tvinger pilotene til å fly lange omveier mellom ulike destinasjoner. Single European Sky er en avgjørende brikke for å redusere utslippene i Europa på kort sikt, sier Maria Hagelberg, markedsjef for AIRFRANCE og KLM i Norden.

ANNONSE