Foto: Hans O. Nyborg

Jeg får hver dag nå spørsmål fra kolleger, media og bekjente, hvorfor blir ikke alle 737 MAX-flyene satt på bakken? Er flyet livsfarlig? Hvorfor flyr Norwegian rundt med et ulykkesfly?

Alle spørsmål er gode spørsmål, for uvitenhet er nå satt på prøve. Boeing har produsert en ny generasjon av 737 som er utmerket på alle måter. Utfordringen er samfunnet slik det har utviklet seg, og medienes trang til å skape frykt og blande fakta med en porsjon uvitenhet for så å presse gjennom tiltak.

Når det amerikanske FAA velger ikke å sette MAX-flyene i USA på bakken, er årsaken såre enkel. – Ingen kan fortelle FAA eller andre lands luftfartstilsyn hva årsaken til ulykken med et 737 MAX tilhørende Ethiopian Airlines er. Ingen kan så langt slå fast nøyaktig årsak til at et Boeing 737 MAX fra Lion Air styrtet i oktober 2018.

Det at flytypen nå settes på bakken er ikke på grunn av hard facts som tilsier at alle 737 MAX-flyene er livsfarlige å fly, og at de vil falle ned fra himmelen dersom de fortsatt brukes.

Men et enormt press fra media, passasjerer og synsere sørger for at flyene settes på bakken. Uten at det er en bakenforliggende årsak som kan legges på bordet og fortelle hvorfor flyene må stå stille.

Det er Boeing, flyselskapene og passasjerene som vil lide, altså hele kjeden i MAX-universet. Hva med sikkerheten til mannskap og passasjerer spør flere…

Ja selvsagt sikkerheten kommer alltid først. Men sikkerheten baseres på hendelser som dokumenteres, årsaker som oppklares og hypoteser om det som kan skje.

I begge tilfellene med 737 MAX-flyene som styrtet er det en bakenforliggende årsak, eller flere. Det kan være flyets systemer som har en feil, det kan være pilotene som gjør feil, det kan være to forskjellige årsaker til de to ulykkene.

Det som er poenget er at vi per nå IKKE vet hva som var årsaken til de to ulykkene, vi vet ikke noe om årsaken til de siste ulykken i det hele tatt, og det å sette flyene på bakken baseres på nettopp dette. Usikkerhet, og at vi ikke vet.

Det er unikt sett med historiske øyne at nesten hele kloden velger å sette en ny flytype på bakken slik. Lignende tilstander oppstod med Boeing 787 Dreamlinere som måtte settes på bakken etter flere problemer med flyets batterier i 2013. Før dette har det nærmest ikke skjedd siden slutten på 1970-tallet, da samtlige DC-10 fly verden over måtte parkeres.

Vi ønsker alle at sikkerheten skal gå først når det gjelder fly og flyreiser, men det er også viktig å huske når vi står overfor denne typen sak at vi trenger sårt fakta, åpenhet og løsninger – Ikke synsing og meninger uten feste i fakta.

La oss håpe at det løser seg for Boeing, for flyselskapene og for passasjerene.

Hans Olav Nyborg
Hangar.no

ANNONSE
Forrige artikkelKrisemøter hos Boeing og amerikanske flyselskap
Neste artikkelVideo: Kjos om MAX-situasjonen i selskapet