Hangar.no
Foto: Hans O. Nyborg
Flyprodusenter

Kommentar: Bremsene er koblet inn for fullt på luftfarten

Problemene i kjølevannet av to ulykker med Boeing 737 MAX har sørget for at bremsene er koblet inn for fullt på utviklingen av luftfarten videre.

Før ulykken med Lion Airs 737 MAX i oktober 2018, var flyprodusenten Boeing i ferd med å både øke produksjonen av sine MAX-fly til det høyeste antallet fly produsert per måned noensinne.

I tillegg jobbet produsenten døgnet rundt for å få ferdig sin aller første Boeing 777-X, så havarerte ett 737 MAX, og bremsene i luftfarten ble sakte satt på. Så i mars 2019 opplever vi en ny ulykke med MAX-flyene når et fly fra Ethiopian Airlines styrter.

Da trakk hele verden og luftfarten i nødbremsene. Det ble en fullstendig stans i utviklingen videre. Det kom først og fremst som et sjokk på Boeing, men for de aller fleste flyselskapene ble det også en sjokkopplevelse å plutselig bli stående fast i sporet på berg og dalbanen, som luftfarten er og har vært de siste tiårene.

Fortsatt er en hel luftfartsverden i et vakuum. Ingen skjønne hvordan dette kunne skje, og fortsatt spør flere seg hva skjedde.

Når en ser parkerte fly av typen 737 MAX verden over, er det et tegn på at luftfarten har utviklet seg for raskt, på bekostning av sikkerheten. Den viktige sikkerheten som alt fra flyselskap til havarikommisjoner verden over gjentakende ganger har vært klare på, aldri skal det gå på sikkerheten løs.

De siste 20 årene har luftfarten beveget seg fra store svarte hull i sikkerheten på fly og en lang rekke med dødsulykker til å nå ha tettet de fleste hullene, samt at ulykkene er minimert så mye som trolig er mulig. Flyprodusentenes og flyselskapenes jag etter bedre fly, flere seter, mindre drivstofforbruk har ført bransjen inn over på den mørke siden igjen. Nå går det på sikkerheten løs, passasjerer og mannskap dør, flyene er ikke sikre og statistikken kunne fort blitt et speilbilde av 1970 og 1980-tallet på nytt.

Det er ingen tvil om at ansvaret for at to 737 MAX-fly styrtet har delvis røtter i det jaget etter å få utviklet nye flytyper, og nye versjoner som skal bruke mindre drivstoff, og samtidig skal kunne ta enda flere passasjerer ombord.

Kampen mellom Airbus og Boeing og andre aktører har spisset seg veldig til de siste par årene. Airbus kom først med sin A320neo, Boeing måtte trolig ta snarveier for å lansere sin nye MAX-versjon. Begge flytypene basert på eksisterende flytyper, men nå skulle de spare drivstoff, og flere seter skulle kunne få plass i kabinen.

Flyselskapene så blod på tann, og presset på produsentene har vært så enormt at nå står vi tilbake med en total kollaps innen luftfarten. Flere hundre splitter nye fly kan ikke brukes fordi et dataprogram og en sensor gjør at de ombord risikerer å miste livet i løpet av få sekunder.

Piloter kvier seg for at de igjen skal fly 737 MAX. Airbus sliter med sine A320neo og motorer som fører til nødlandinger og motorhavarier. Boeing og motorprodusentene sliter med Dreamlinere som allerede står på bakken og må bytte ut hele motorer.

Produsentene har jobbet på spreng for å utvikle nye versjoner og nye motorer av sine mest populære fly, det på bekostning av sikkerheten. Spørsmålet er om noen har spurt passasjerer og mannskap; er det slik vi vil ha det? Er det så viktig at nye versjoner av eksisterende fly kommer på plass i løpet av kort tid? Er det riktig at flyselskapene skal jage besparelsene med press på flyprodusentene? Er det riktig at nye flytyper og ny teknologi skal testes ut live på passasjerer og mannskap?

Vi vet alle at svarene på dette er for mange nei og selvsagt ikke. Men i dagens luftfart handler det om å få ned drivstoffbruken, få inn flere passasjerer i flyene og på sikt trolig færre ansatte ombord i flyene.

Bør vi kanskje innen luftfarten ta en lang pause nå? Bør vi ta ett steg tilbake og se om det er verdt å rokke ved ulykkesstatistikken som vi var på så god vei til å eliminere? Bør vi ta oss selv i nakken og sette krav til flyselskap og flyprodusenter med en klar beskjed; mennesker er ikke laboratorierotter som kan testes i nye fly og med ny teknologi?

Boeing skal lansere sin nye 777-X, nok en ny versjon av et populært fly som allerede eksisterer, men med helt nye vinger som kan foldes ytterst for å gi plass ved terminalen. Bør det kreves at Boeing og FAA gjennomfører mer enn det ene året med testflyvninger og sikkerhetsvurderinger før passasjerer og mannskap kan vite at de er sikre i flyet?

Første 777-X skal leveres etter planen om ett år til Emirates, kanskje bør dette være i 2022, hvor de foldede vingene testes ut i en lang periode. FAA har satt krav til at disse nye vingen skal være sikre og at flyene ikke kan ta av dersom den foldede vingen ikke skulle være på plass eller har et teknisk problem.

Hans Olav Nyborg
Hangar.no

Andre nyheter

Første A330neo til HiFly ute på testflyvning

Hans Olav Nyborg

IAG la inn bestilling på MAX for å ta hevn på Airbus

Hans Olav Nyborg

Amerikanske flyselskap kansellerer 737 MAX flyvninger til november

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer