Hangar.no
  • Forsiden
  • Norge
  • Kommentar: Eventuelt oppkjøp av Norwegian vil ramme reiselystne nordmenn
Norge

Kommentar: Eventuelt oppkjøp av Norwegian vil ramme reiselystne nordmenn

Kommentar: Ingen som har vært vitne til lavpris-boomen på starten av 2000-tallet kan med hånden på hjertet si at et oppkjøp av et lavkost-flyselskap er til det beste for kundene. I hvertfall ikke for de norske kundene.

Å tro at et IAG-oppkjøp av Norwegian skal gagne den norske interessen er å tro på julenissen. De siste ukene har en lang rekke analytikere på stående fot svart at et oppkjøp knapt vil merkes av norske forbrukere og kunder av Norwegian. Her må flere ta en runde rundt huset og så se forbi tall og aksjeposter.

Listen over lavkostselskap som er kjøpt opp av større aktører gjennom de siste 20 årene er lang, veldig lang. Selv om en lang rekke av disse selskapene har feilet som lavkostselskap, og eneste mulighet har vært å selge selskapet, er det aller fleste borte fra markedet i dag.

IAG er en stor kjempe i Europa, en kjempe som vil ha dominans. British Airways og Aer Lingus samt Iberia er store selskap, alle i solide økonomiske problemer med manglende driftsmodeller som gir høye inntekter og lave kostnader. Datterselskapet Vueling er derimot på god glid, men uten veksten som IAG hadde håpet å få til.

LEVEL som også er et lavkostkonsept fra IAG, som er nærmest dømt til å koste selskapet bak enorme summer i vedlikehold, lønninger, flyovertagelser og ruter med lav inntjening. Et selskap som kun er der fordi Norwegian er der. LEVEL lever allerede på lånt tid.

Når selskap som Norwegian i tillegg utfordrer de store aktørene i IAG, på hjemmebane, og på Gatwick, ja da får ledelse og eiere blod på tann. British Airways ønsker seg Gatwick uten Norwegian. Det er naturlig, det er vanlig og det er det alle med ansvar for det britiske selskapet ville ha tenkt selv.

Men ikke tro at IAG ønsker å opprettholde Norwegian-ruter fra Nord-Norge, mindre flyplasser i Danmark, baser i Spania og operasjoner i Argentina.

Norwegians spredning i markedet har til tider vitnet om en berg og dalbane med et dartspill hvor pilene kastes på mulighetene der ute, og deretter blir forsøkt.

IAG ønsker dominans over lavkostmarkedet. IAG ønsker Gatwick uten Norwegian. IAG ønsker å kjempe mot Ryanair og easyJet. IAG ønsker seg Eurowings-modellen til Lufthansa.

Det IAG ønsker er å overta Norwegian raskt, enten på den snille måten, eller på den aggressive måten.

Ryktene og spekulasjonene rundt IAG og Norwegian spres i markedet raskere enn mediene klarer å skrive ordene. Når aksjonærene skal avholde generalforsamling i Norwegian denne uken, er det nok ikke nye Dreamlinere, ruter over Russland eller hva serveres til kaffen etterpå som er temaet som diskuteres. Det har IAG sørget for de siste ukene.

For luftfarten i Norge og ellers i Europa er det heller usikkert om et oppkjøp av Norwegian vil komme reiselystne nordmenn til gode. Nordmenn har en plass i hjertet til Norwegian, det er liksom noe norsk over selskapet.

Nå blir det kanskje rødt hvitt og blått, men det blir ikke de norske fargene som styrer skuta videre om IAG får viljen sin til slutt.

Ser vi Norwegian.com bli til British.com?

Illustrasjon: Hangar.no

Hans Olav Nyborg
Redaktør, Hangar.no

 

Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

Loganair presenterer strikkeinstallasjon på Bergen lufthavn til støtte for strikkefestival

Jan-Kåre Folstad

Worldwide Flight Services skal drive sjømatsenteret ved Oslo lufthavn

Hans Olav Nyborg

Fem ganger flere flyforsinkelser og kanselleringer i sommer