Foto: Heart Aerospace

KOMMENTAR: Når den nye regjeringen i Norge nå legger frem sin regjeringsplattform, har de to partiene Ap, og SV valgt å sette mange krav og datoer for klimatiltak. Men for luftfarten heter det at målet for driften av landets flyplasser skal være fossilfri innen 2030. De nye regjeringskompisene sier det skal også legges til rette» for at all innenriks flytrafikk blir utslippsfri», uten å sette noen dato eller årstall for dette.

Det er fornuftig. For selv om flyselskap som Widerøe vil satse på elektriske fly på sine ruter innen de neste årene, er det langt fra noen selvfølge at det er nettopp elektriske fly som blir fremtiden.

Flere av flyprodusenten jobber med løsninger som er i retning av elektriske, men de aller fleste ønsker å satse mot bruken av hydrogen. Allerede nå ser vi at både Airbus, Embraer og Boeing er klare på at fremtiden for utslippsfrie fly i de klassen med fly disse produsenten leverer, ikke er innen elektrisitet, men ved bruk av hydrogen.

Selv om mange av de grønne ønsker seg utslippsfrie fly innen de neste 10-12 årene, er det langt unna å være en scenario som nå kan sies å bli virkelighet. Utviklingen går fremover, men minussiden er fortsatt langt større enn plussiden når det kommer til fly som skal erstatte flytyper som Dash 8 og oppover til Boeing 737 og Airbus A320neo.

Så fornuften seirer med et vedtak hos den nye regjeringen, målet må være utslippsfrie fly på innlands, men når det kan skje er alt for tidlig å avgjøre med politiske signeringer i lille Norge nå i 2021.

Hans Olav Nyborg
Redaktør