-2.6 C
Oslo
08/03/21
Hangar.no

Kommentar: Luftfartens fremtid står og faller på godkjenningen av MAX

Mens amerikanske FAA og brasilianske myndigheter har valgt å godkjenne 737 MAX til å kunne bli operert i sine luftrom igjen, nærmer det seg også en godkjenning hos kanadiske og europeiske myndigheter.

Det er snart gått to år siden MAX-flyene ble satt på bakken, etter at to fly hadde styrtet med langt over 300 menneskeliv som gikk tapt. I utgangspunktet skulle to år med test av flytypen, oppdatering av programvaren og sikring av en god nok opplæring av piloter holde i lange baner for den godkjennelsen som nå skjer. MEN, det er et stort men i denne saken.

Kan europeiske myndigheter, Canada, Asia, Nord-Amerika, ja resten av verden stole på at det amerikanske luftfartstilsynet FAA har gjort en så grundig og god jobb med testingen, at det kan sies at flytypen er sikker?

Det er mest skremmende at luftfartsmyndigheter faktisk går ut og sier at en flytype nå er sikker å fly. En flytype er aldri mer sikker enn den andre. Mens det fortsatt selvsagt er flyets tekniske stand og muligheten til å overstyre det datatekniske som har mye å si. I tillegg til at største delen av ansvaret ligger ho de som faktisk flyr maskinen.

Med bakgrunn i de avsløringene som er kommet frem de siste to årene, er det store spørsmålet hvorvidt en kan stole på at FAA har klart å gjennomfør en sertifisering blottet for påvirkning fra Boeing. Det har en nylig rapport som senatet i USA har mottatt vist at FAA ikke har klart.

Så blir spørsmålet videre, hvis FAA og Boeing har arbeidet så tett sammen at det er spørsmål rundt hvordan de to har blitt påvirket av hverandre, mest fra Boeings side over til FAA, er det da i det hele tatt mulig for luftfarten å akseptere sertifiseringen når FAA går ut og sier at flytypen nå er sikker å fly med?

For hvert land, eller kontinent som godkjenner 737 MAX, hviler det et helt enormt ansvar i form av at dersom et MAX-fly skulle havarere etter godkjennelsen nå, står hele luftfartens fremtid på spill. Gjennom sertifiseringsprosessen har vi sett lite som tyder på at endringer i hvordan fly bygges og sertifiseres er gjort på en måte som skal kunne beskrives som et langt steg fremover innen sikkerhet i luftfarten.

For Boeing har listen over feil i produksjonen og utviklingen av nye fly begynt å bli svært lang.

-737 MAX utviklet med programvare som ble en direkte årsak til to dødsulykker
-787 Dreamlinere montert feil med svakheter mellom seksjonene som utgjør flykroppen
-787 Dreamlinere feil på motorene fra Rolls-Royce
-Boeing KC-46 (767) store forsinkelser, problemer med drivstoffsystemet og en lang rekke tekniske utfordringer

Dette kommer i tillegg til at produsentens egen 777X er forsinket nå med over to år, dette også på grunn av problemer med motortypen som skal benyttes, de foldbare vingene og drivstoffsystemet til flytypen.

Vi husker friskt i minne alle problemene 787 Dreamlinerene hadde i starten med batteripakkene som ble potensielle brannbomber ombord, hvor det meste sviktet i godkjennelsen hos FAA, og en lang rekke fly måtte nødlande verden over med batterifeil.

Men selv om det har vært gjentagende utfordringer, dødsulykker, og forsinkelser samt alt for nære forbindelser mellom Boeing og FAA 40-50 år bakover i tid, er 737 MAX sertifiseringen noe som hviler langt tyngre på skuldrene til godkjennende myndigheter verden over.

Med så mye fokus på 737 MAX, ulykkene som aldr skulle ha skjedd, og den enorme mengden med negative omtaler i media for Boeing rundt flytypen, så må det krysses fingre for at det ikke skjer en ny ulykke innen de neste fem årene som direkte viser seg å være lenket til flytypen i seg selv eller de tekniske systemene ombord. Det kan få konsekvenser for luftfarten i alle fremtid, og ikke minst for flyprodusentene vi trolig aldri har sett før.

Det kan bli blod på hendene til de myndigheter som nå skriver under på at flytypen er godkjent. Det dummeste noen kan gjøre er som FAA å gå ut i markedet å si at flytypen nå er den sikreste som finnes. For er den det? De siste ukers avsløringer om påvirkningen av Boeings overfor FAA er det ingen som vet hvor lenge har pågått.

Det handler om penger, mye penger, det handler rett og slett om fremtiden til verdens største flyprodusent. Dersom MAX-flyene nå ikke kommer seg i luften, kan det på sikt bety økonomisk katastrofe av dimensjoner for produsenten.

Koronapandemien har allerede skapt en hodepine større enn MAX-problemene hos Boeing. Når ingen flyr, vil ingen kjøpe fly, og vil ingen kjøpe fly, tjener heller ingen penger på dem.

Er 737 MAX et sikkert fly? Det svaret har trolig ingen. Det blir heltene som sitter i cockpiten som nå får oppgaven med å vise om flytypen holder det produsenten og verdens luftfartsmyndigheter lover. Men igjen, skjer det en fatal ulykke som følger av flytypens feil og mangler, er det blod på hendene til godkjennende myndighet.

Hans Olav Nyborg
Redaktør

Andre saker

Krevende tider gir tørke for luftfartsnyheter

Redaksjonen

Bør du virkelig ta sjansen på å ta fly i ferien de neste ukene og månedene?

Redaksjonen

Kommentar: Nei, vi blir ikke kastet tilbake til 1999 dersom Norwegian går konkurs

Redaksjonen

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer