En lang rekke med analytikere og eksperter på luftfart har advart mot å la Norwegian gå konkurs. De fleste mener Norge kastes tilbake til 1990-tallet, og at vi nærmest får et SAS-monopol. Mer feil kan trolig ikke de som spår dette ta.

Ser vi tilbake på tiden med SAS som storebror, og Braathens som en mindre konkurrent, så var tidene helt annerledes den gang. Reisemønsteret til nordmenn var langt fra de høydene det har ligget før koronakrisen startet, og økonomien til folk flest er i dag en helt annen enn på 1990-tallet.

Nærmest hele 1990-tallet var sterkt preget av økonomisk krise i luftfarten. Etter Gulf-krigen måtte flyselskapene sette sine store fly parkert i en ørken et sted, og prisene på flybilletter steg raskt ut over dette tiåret.

SAS hadde tilnærmet et monopol på flyvninger, og prisene var langt over nivået vi har sett de siste 20 årene med konkurransen selskapet har hatt. Oppstarten av Sterling i 1998, Color Air i 1999 og Norwegians lavkost satsing fra 2002 endret markedet totalt. SAS hadde mistet monopolet og giganten sto for fall.

I 2020 er bildet så totalt annerledes at det er umulig å kunne se en situasjon slik den på 90-tallet gjenta seg. Først og fremst fordi vi er et reiseglad folk her i landet, med god økonomi og en lyst på å utforske andre steder på kloden som få andre land kan vise til.

Nå i skrivende stund er Norwegians fremtid på spill. Om to og en halv time vet vi svaret. Men uansett om Norwegian går konkurs eller ikke, så er det helt feil å si at vi får 90-tallets tilstander tilbake. For markedet, sett bort i fra koronakrisen nå, ligger her i Norge fortsatt.

Flere aktører som easyJet, WizzAir, Ryanair og flere andre står klare som gribber og vil ha et stort stykke av kaken dersom Norwegian skulle forsvinne. I tillegg vil trolig dyktige medarbeidere innen Norwegian lansere planer for Norwegian 2.0.

Det å tro at SAS får et monopol på nytt og kan nyte en prislapp på 2000,- en vei mellom Oslo og Stavanger, er å tro på at julenissen kommer med en Tesla i julegave uten et millionlån å betjene.

Men på den andre siden så trenger vi Norwegian. Norwegian har på mange måter fungert som “Braathens” i markedet, gitt oss en følelse av at det er litt norsk, og vi nordmenn er stolte av det som er norsk. Norwegian har fungert som en demning mot Ryanair, easyJet og andre aktører som ikke kan vente med å betjene ruten mellom Oslo og Bergen, eller Oslo og Tromsø. -Yet antonther Ryanair flight has landed on time at Tromsoe!

Vi trenger Norwegian for de tusenvis av dyktige medarbeidere som utgjør et yrke som gir oss mulighet til å kunne utforske den blå planeten. Vi trenger Norwegian fordi det er nærmest oss som nordmenn med det norske, og ikke det oransje te-drikkende folket, eller det blågule øldrikkende irske.

Vi trenger Norwegian, vi trenger SAS, fordi det bare er slik, fordi verden vil gå videre etter koronakrisen, og da ønsker vi stabilitet og at alt er som det har vært.

Vi håper at vi i dag kan heve glasset, og si at i dag tar vi en seier for norsk luftfart. Ikke for aksjonærene i Norwegian, men for de ansatte. For SAS og selskapets ansatte, for Widerøe og selskapets ansatte.

For norsk luftfart, lenge leve!

Hans Olav Nyborg
Redaktør

ANNONSE
Forrige artikkelBjørn Kjos har overtalt lånegivere og småaksjonærer
Neste artikkelEnkelte leasingselskap har hentet hjem fly fra flåten til Norwegian