Tirsdag 10. august kunne flyselskapet Norse Atlantic presentere sin nye logo, og grafiske profil. Nå har vi måtte vente i spenning på denne avsløringen gjennom store deler av sommeren, og i dag ble det altså avslørt.

Spørsmålet er hva hadde vi forventet av et selskap som kaller seg Norse Atlantic? Vel kanskje ikke et gufs fra 1970-tallet?

Tar vi logoen til selskapet først, det som skal være merkevaren som virkelig smeller og som alle skal kjenne igjen, så tror jeg den er hentet rett ut fra et av SAS gamle flymagasin ombord på 1970-tallet. For norske bedrifter på 70-tallet elsket å bruke vikingeskipet for å promotere sin bedrift eller bruke den i logoen.

Norse Atlantic

Men er det noen som faller for den vikinge-nostalgien i dag? Turister til Norge på 1970-tallet syntes nok det var spennende med alt som dreide seg om de fryktesløse vikingene fra Norge, og ikke minst vikingskipene.

Logoen til Norse mener vi er gammeldags, og lite brukervennlig anno 2021. Det er noe med både skrifttypen som skal være litt gammel norsk type, og vikingskipet som oser suvenirbutikk over det hele.

Når det gjelder dekoren på selskapets fly, er den nærmest en kopi av hva SAS presenterte for et par år siden. Store bokstaver fremst på flykroppen og en blå hale, og ja vikingskipet. Nå fungerer selve vikingskipet på halepartiet, men dette kunne blitt gjort bedre.

Vi liker selve utseende greit nok, men logoen? den er det noen som på 1970-tallet roper etter og vil ha tilbake.

Blir spennende å se hvordan selskapets profil vil fungerer i det internasjonale markedet.

Norske flyselskap velger å gå helt ut i det norske når de lanserer seg, Flyr og Vikingskip, nå er spørsmålet når kommer Flåklypa Air? Det funker kanskje i Norge, men for utenlandsmarkedet?

Hans Olav Nyborg
Redaktør

ANNONSE
Forrige artikkelNorse Atlantic forventer «take-off» i slutten av første, eller begynnelsen av andre kvartal 2022
Neste artikkel(+) Nå har Norges første fly av denne typen hatt jomfruturen