Det å tro at flyselskapet Wizz Air ønsket å satse på det norske innenriksmarkedet for fullt alvor, var å tro på julenissen for dem som gjør det. Mens flere analytikere og fagforeninger mener Wizz Air kastet seg inn i Norge på bakgrunn av at Norwegian lå nede, så er nok bildet et annet hvis en har fulgt med i timen.

Siden koronapandemien startet i 2020, og land etter land stengte grensene har Wizz Air i stor desperasjon sett seg rundt etter hvor flyene kan fly, hvilke ruter kan opereres og hvilke grenser er nå åpne. Allerede sommeren 2020, med en lang rekke stengte grenser uttalte Wizz Air til flere medier at selskapets fly skulle fortsette å fly. Det var ikke noe alternativ for selskapet å sette flyene på bakken, slik både Ryanair, easyJet og Norwegian så seg nødt til.

Det er vel knapt noe flyselskap som det siste året har flyttet rundt på fly, mannskap og baser som Wizz Air. For så å oppdage at grenser der selskapet har begynt å fly, blir stengt, og passasjerene uteblir. Det er nettopp det som har blitt selskapets strategi gjennom 2020 og inn i 2021, å fly der grensene er åpne, og forsøke å holde flyflåten på vingene så lenge som mulig.

Men selv om selskapet uttalte at de skulle ha sine fly på vingene er det godt over 40 fly som i dag står parkert av en flåte på 140 fly. Men fortsatt har selskapet altså 100 fly i aktivitet. Det er forskjellen på Norwegian, Ryanair, easyJet og Wizz Air, sistnevnte er et selskap som baserer seg på å flytte kapasiteten selskapet har rundt i markeder der det er en åpning for å kunne tjene en slant, uten nødvendigvis å skulle satse i det lange løp og over flere år.

Allerede i januar kunne selskapet opplyse om at strategien for 2021 var å følge med på hvilke land som valgte å starte en gjenåpning, og hvilke muligheter som lå klare for å kunne fly passasjerer fra A til B over et gitt tidsrom. Da Statsminister Erna Solberg la frem planene om at Norge skal åpnes i flere steg, valgte selskapet å følge opp med at nye ruter, og flyvninger skulle komme det norske markedet til gode.

Men fortsatt så har markedet uteblitt, nordmenn har ikke kastet seg over billige flybilletter eller blitt fristet til å hive seg på fly ut av Norge. Det er noe Wizz Air har håpet lenge på, men har innsett at ikke er noe som kommer til å skje snarlig. Da UD i tillegg forlenget reiserådene til 1. juli, og varsler mulig forlengelse til 1. august, har Wizz Air valgt å flytte kapasiteten sin til blant annet Italia med en ny base i Roma.

Gjennom det siste året er det Østerrike, Tyskland, Italia og Norge som har blitt et satsningsområde. I tillegg har selskapet kastet seg over Israel og Emiratene med nye baser og flytting av fly og mannskap.

I oktober 2020 valgte selskapet å trekke ut 50 ruter fra det tidligere Jugoslavia, og flytte kapasiteten videre rundt i Europa. Hvor ble kapasiteten flyttet? Til Norge og åpning av norske innenriksruter. Markedet i landene som tidligere var Jugoslavia slo ikke ut i full blomst, og med en rekke stengte grenser var det på tide å flytte på seg.

Nå har også selskapet sett på å flytte mer av kapasiteten til Storbritannia, fordi det nettopp er her myndighetene åpner grensene til grønne land. Det er marked som Wizz Air vil operere i, så lenge pengene kommer raskt inn.

Å tro at Wizz Air har valgt Norge fordi Norwegian lå nede, er feil, markedet innenriks i Norge var på tidspunktet selskapet startet opp, ett av få markeder som var mulig å betjene med fly, og hvor det fortsatt var noe trafikk å hente ut penger fra. Dessverre endret det seg raskt for selskapet, og tross en større satsning i tråd med at Norge skulle åpnes mer og mer, ble det en jo-jo effekt som til slutt nå har fått selskapet til å velge å trekke seg ut.

Hans Olav Nyborg
Hangar.no

ANNONSE
Forrige artikkelNytt underskudd hos SAS
Neste artikkelRussland har snudd – Gir flere flyselskap godkjennelse for å fly utenom Hviterussland