Hangar.no
Internasjonalt

Kongeparet markerte Norwegians åpning av ruter i Argentina

Norwegian fikk hjelp av Dronning Sonja når den røde snoren skulle klippes, for å markere at Norwegian Air Argentina er i gang. Det første flyet,  LV-HQH ble også samtidig presentert for fremmøtte pressefolk og gjester.

LV-HQH, er tidligere EI-FVO og Boeing 737-800 flyet ble levert til Norwegian Air International i april 2017. Det startet for et halvår siden med Anders Celsius på halepartiet, som nå er byttet ut med Astor Piazolla.

Bjørn Kjos og Norwegian Air Argentina markerer med det en start på nye utfordringer i det som kanskje kan bli ett av de tøffeste markeder utenfor komfort-sonen i Europa og USA. Norwegian Air Argentina skal ha sin hovedbase på flyplassen Aeropuerto Internacional de Ezeiza, en flyplass som ligger 22 kilometer sørvest for Buenos Aires. Flyplassen er landets største og håndterer årlig syv millioner passasjerer.

I dag opererer en lang rekke flyselskap fra Argentina på flyplassen, i tillegg til at flere internasjonale selskap har ruter hit. Det er også denne flyplassen hvor Norwegian flyr sine langdistanse-ruter fra Europa til. Operasjonelle baser i Argentina skal etter planen ligge i Mendoza, Rosario, Salta og hovedbasen i Buenos Aires.

Argentina blir på mange måter et nytt marked for Norwegian, samtidig som det blir en ny konkurranse situasjon for flyselskapene i regionen. Frem til bare for to år siden var markedet i landet svært lukket med liten konkurranse for selskapene som har AOC-lisens i landet. Flyselskap i Latin Amerika har i en årrekke drevet med lobbyvirksomhet hos presidentskapet, for å forhindre at markedet blir åpnet for utenlandske flyselskap.

I 2014 begynte ting å endre seg og de nasjonale luftfartsmyndighetene ANCA har totalt endret sin innstilling til markedet. Etter flere år med høye priser, flere ulykker og få valgmuligheter for innbyggerne, er nå tonen helt snudd. ANCA oppfordrer flere utenlandske selskap til å etablere seg i Argentina. Selv om byråkratiet fortsatt er en tøff mølle å komme gjennom, har både nasjonale og internasjonale aktører klart å komme igjennom med godkjennelse av nye ruter og AOC-lisenser.

Det er ikke bare Norwegian som ser potensiale i Argentina, flere andre aktører har meldt sin ankomst, det blir derfor trolig en lang rekke med offisielle åpninger av baser og ruter i landet i årene fremover.

 

 

Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

Legger ned rutetrafikken etter få måneder

easyJet med rekordantall reisende på ett døgn

Emirates og Etihad i samtaler om å bli ett selskap – Blir verdens største