Korean Air Cargo ser for seg at 2012 blir både et tøft og et utfordrende år.

Under overlevering av selskapets nye Boeing 747-8F og Boeing 777F i Seattle i går, kunne Walter Cho i Korean Air komme med spådommen at nedgangen som ble sett i desember 2011 og den vaklende økonomiske krisen i Europa vil gi store utfordringer i flyfrakt.

Tallene som nå foreligger viser en foreløbig nedgang i fraktetterspørrsel fra Asia på åtte prosent. Frakten i 2011 ga de asiatiske operatørene en profittnedgang på tilsammen 69 prosent.

På spørsmål fra pressen om hvorfor Korean Air Cargo så kjøper nye fly med de dystre utsiktene for kommende år, svarer Cho at selskapet ønsker å satset i et marked hvor alle andre nedskalerer og trekker seg tilbake. Samtidig er det viktig for Korean Air Cargo å tenke framover på årene som kommer etter krisen, legger Cho til.

Cho fikk også spørsmål fra pressen rundt det faktum at Boeing 747-8 ikke klarer å gi den forventede  besparelsen i drivstoff som ble lovet av Boeing og GE Aviation. Dette sier Walter Cho at de håper har løst seg innen utgangen av 2012 og at de er i forhandlinger med General Electric som har levert motorene til 747-8F flyene Korean nå mottar framover.

Flere fraktselskap som har gått til innkjøp av Boeings nye versjon av 747 har klaget på at produsenten og motorprodusentene ikke klarer å få flyet til å yte den besparelsen som ble annonsert på forhånd og som i flere tilfeller førte til kjøp av flytypen. Både Qatar Airways og Carogolux, samt Atlas Air har sammen med Korean Air satt i gang et større framstøt mot Boeing i denne saken.

 

ANNONSE
Forrige artikkelTorp endrer merking på rullebane
Neste artikkelSAS såvidt over streken