Koronaviruset og spredningen verden over har fått en lang rekke med flyselskap til å velge å ta samtlige Airbus A380 ut av trafikk, og sette dem på bakken. Nå går flere analytikere til det skritt å sammenligner situasjonen nå med tiden etter terrorangrepene i USA i 2001.

Flyselskap over hele verden måtte for 19 år siden, parkere store deler av sine fly på bakken som følger av nedgangen i flypassasjerer og lagt strengere tiltak for luftfarten i etterkant.

Nå er situasjonen på mange måter lik, i forhold til at store fly som er uøkonomiske raskt er blitt satt på bakken. Det kan også bety slutten på Airbus A380 i trafikk hos en rekke av aktørene som i dag opererer flytypen.

Først og fremst er det mangel på passasjerer, utdatert teknologi og drivstoffslukende årsaker til at kjempflyene settes på bakken. Flere flyselskap som Lufthansa, Korean Air og Qantas har valgt å sette flyene på bakken frem mot mai og juni, og tror dette også kan drøye lengre.

Når flyselskapene ikke tjener penger, passasjerene uteblir, og usikkerheten varer over tid, så blir det ubalanse i regnskapene som igjen fører til kanselleringer, innstramming og utfasing av dyre fly. Airbus A380 står for fall, og i løpet av det neste halvåret vil vi trolig se en rekke selskap som velger å avgjøre at flyene skal ut av flåten raskere og enkelte henter heller ikke flyene tilbake i trafikk.

I dag har et Airbus A380 en driftskostnad på mellom 25.000 og 30.000 amerikanske dollar per time. En Boeing 787 Dreamliner ligger på en kostnad på rundt 10-15.000 amerikanske dollar per operative time.

Det er dyrt å drifte kjempeflyene som for 15 år siden så så fristende ut for mange av de store flyselskapene. Men etter å ha operert flyene en periode, og med de enorme endringene markedet har sett de siste årene, er kjempeflyene blitt en torn i siden for selskapene.

Per i dag er det kun flyselskapet Emirates som har kunnet utnytte kjempeflyet til det fulle potensialet. Men glansbildet hos verdens største operatør av flytypen, er i ferd med å fade ut.

Flyselskapet har allerede kansellert en rekke av sine A380 som skulle ha blitt levert, til tross for at selskapet har godt over 100 fly i flåten av A380.

Ser vi inn i kulen for fremtiden er det trolig at vi ser at flere av de A380 som nå er satt på bakken, nær 50 fly, aldri vil komme tilbake i luften, selv ikke etter at koronaviruset har blitt overvunnet av menneskeheten.

ANNONSE
Forrige artikkelNorwegian: 14 Dreamlinere på bakken
Neste artikkelAir Corsica starter rute til Gøteborg