Krisen i luftfarten under koronapandemien er nærmest katastrofe for ansatte i bransjen. Oppsigelser, permitteringer og en usikker fremtid gir en tøff hverdag for mange i disse tider.

Luftfarten har gjennom flere tiår vært i en økende vekst og med stadig flere som flyr, og stadig flere som viser interesse for tema. Nå går trolig industrien inn i sin tøffeste tid, og konkursene vil gjennom vinteren vise seg, i tillegg til at viruset kan sørge for at også neste sommersesong blir ødelagt.

Samtidig har det i våre 20 år som nettavis aldri vært så vanskelig å komme over de gode saken fra luftfarten, rett og slett fordi trafikken er så lav, og bransjen nærmest er gått i hi i påvente av våren skal komme og solen skal skinne igjen.

Vi opplever hver dag at tilgangen på å kunne produsere en variert meny med nyheter fra flere sektorer som lufthavnene, handlingselskapene, flyprodusentene og rutenyheter er nærmest fraværende. For de nettavisene som i dag lever av å skrive om reiseliv og luftfart, er det nå en sirkel som råder, en sirkel som tar de samme tema, og de samme hendelsene, og vrir de rundt i en sirkel med nye vinklinger.

Vi har hatt flere nyheter rundt 737 MAX, Norwegian nede på ett bunnivå, og fraktbransjen som gjør det stort. Men nyhetene i dag preges av at vi stadig kommer tilbake til de samme tema, bare i ny drakt. Vi skriver om de samme flyplassene som har det samme lave passasjerantallet, vi skriver om bransjen som tror det vil gå bedre om fire år, vi skriver om at MAX-flyene kan fly igjen, men realiteten er at det er tørke for luftfartsnyheter i 2020.

For oss som skriver om luftfart er det trist å se at en hel bransje som har brukt år på å bygge seg opp til å kunne tilby flyreiser nærmest til enhver krik og krok på kloden, i løpet av ett 2020 er blitt kastet tilbake til tilstander på 1960 og 1970-tallet.

For mange i bransjen er nok tidene nærmest som et mareritt, som det er vanskelig å våkne opp fra. For oss som skal skrive om og formidle luftfarten til våre lesere, er det tider som vi aldri ville trodd var mulig skulle ramme også oss.

Luftfarten er i dag rammet av en frihetsberøvelse, det samme er passasjerer og alle andre som blir rammet ut i samfunnet.

Så mens vi jakter med lupe for å klare å finne noe å skrive om, noe å formidle, må vi bare krysse fingrene for at våren vil komme og at bjørnen kan rusle ut av hiet i strålende sol og se lyst på nok en sesong – både i luftfartens tegn, og i nyhetsformidlingens tegn.

Redaktøren

ANNONSE
Forrige artikkelIcelandair-musikkfestival skal strømmes fra Island
Neste artikkelKommer ikke til å fly A380 de neste to årene