Foto: Hans O. Nyborg

Den russiske flyprodusenten Sukhoi Civil Aircraft Company (SCAC) er i dyp krise. Først og fremst fordi flybestillingene for nye Sukhoi SuperJet SSJ100 uteblir, men også fordi mangel på flydeler forsinker leveranser og produksjonen.

Så langt i 2019 har den russiske produsenten kun klart å produsere tre fly, mot åtte fly på samme tid i 2018. To av flyene er levert til flyselskapet Severstal Airlines mens ett fly er levert til selskapet Azimuth Airlines. Nå håper produsenten at høsten skal bli mer produktiv og at målet om å få levert minst 25 i 2019 blir nå. I 2017 var tallet 26 fly, mens det i 2017 var 30.

For Sukhoi Civil Aircraft Company (SCAC) har flytypen blitt nærmest et mareritt. Selskapets største internasjonale kunde, Interjet i Mexico, har etter å ha mottatt 22 av totalt 30 bestilte fly valgt å kansellere resten på grunn av for mange tekniske problemer. I tillegg er det problemer med å få tak i reservedeler.

I Slovakia bestemte også Adria Airways seg for å kansellere en mulig avtale på kjøp av 15 Sukhoi SuperJet. Nå er det også usikkerhet rundt om flyselskapet Kom Airlines i Thailand vil ta i mot de seks flyene av denne typen som er i bestilling.

I mai måned kansellerte også selskapet Yamal Airlines en bestilling på 10 Superjet-fly. Det irske selskapet CityJet har en bestilling inne på 15 fly samt 16 i opsjon. Kun syv fly er levert og resterende fly ser ut for å være satt på vent.

Det hjalp heller ikke mye for produsenten at ett av flyene som var levert til det russiske flyselskapet Aeroflot havarerte og tok fyr på rullebanen på Sheremetyevo -flyplassen ved Moskva 5. mai i år.

https://youtu.be/gkNoLSrzTQ8

Flyet havarerte og tok fyr etter at det returnerte til flyplassen på grunn av tekniske problemer i lufta etter avgang. 41 av de 78 ombord omkom i ulykken.

De siste seks årene har 81 personer omkommet i tre dødsulykker med flytypen til Sukhoi.

I følge nettstedet RusaviaInsider har produsenten store utfordringer med å få tak på nok motorer av typen  PowerJet SaM-146. Nye motorer som er ferdig produsert har måtte sendes til eksisterende kunder og fly som er levert, og har fått motorhavari eller så store tekniske problemer med motorer på sine fly at de må byttes helt ut.

PowerJet SaM-146 er basert på den velkjente CFM56, og produseres av PowerJet som er et fransk-russisk samarbeide.

Den russiske organisasjonen Air Transport Operators Association of Russia har satt spørsmålstegn ved sikkerheten rundt flytypen Sukhoi SuperJet SSJ100 på vegne av 20 flyselskap som er medlem av organisasjonen. Svarene fra produsenten har så langt ikke vært tilfredsstillende.

ANNONSE
Forrige artikkelNorwegian-fly måtte returnere til Gardermoen
Neste artikkelAmerikansk flyselskap må utsette fornyelse av A320-kabiner på grunn av forsinkelser hos Airbus