Hangar.no
737 MAx 8 fra Southwest Airlines - Foto: Hans O. Nyborg
internasjonalt

Krisemøter hos Boeing og amerikanske flyselskap

Ett døgn etter at hele Europa, store deler av Asia og Sør-Amerika har stengt luftrommet for bruken av Boeings 737 MAX-fly, er det krisestemning hos flyprodusenten, og amerikanske flyselskap.

I hele natt norsk tid har det pågått møtevirksomhet både hos produsenten og operatørene i Nord Amerika. Spørsmålet flere og flere spør seg er hvor langt Boeing og flyselskapene i hjemlandet samt i Canada er villig til å strekke strikken, før det blir fullstendig kaos.

Boeing sendte natt til onsdag ut nok en pressemelding om at de registrerer at flyselskap og luftfartsmyndigheter har valgt å sette flyene på bakken. Det er ingen grunnlag for at disse flyene skal stå på bakken og produsenten mener saken dreier seg om en forhastet konklusjon fra de land og selskap som har satt flyene på bakken.

I mens øker frustrasjonen hos amerikanske flyselskap, som får kraftig kritikk fra passasjerer og luftfartseksperter, senatorer og myndigheter, så lenge Boeing sier flyene er trygge velger selskapene å fortsette å fly dem.

FAA, det amerikanske luftfartstilsynet skal på nytt ta en vurdering onsdag i forhold til flytypens godkjenning også i USA. De operatørene som fortsatt flyr MAX-flyene er United Airlines, American Airlines, Southwest Airlines i tillegg til de kanadiske selskapene Air Canada, Westjet og Sunwing Airlines.

I Sør Amerika flyr også Copa Airlines sine MAX-fly fortsatt.

FAA sendte i natt ut følgende melding:


 “The FAA continues to review extensively all available data and aggregate safety performance from operators and pilots of the Boeing 737 MAX. Thus far, our review shows no systematic performance issues and provides no basis to order grounding the aircraft. Nor have other civil aviation authorities provided data to us that would warrant action. In the course of our urgent review of data on the Ethiopian Airlines Flight 302 crash, if any issues affecting the continued airworthiness of the aircraft are identified, the FAA will take immediate and appropriate action.”

Andre nyheter

Mot slutten for Airbus A340 hos Qatar Airways

Hans Olav Nyborg

Swiss har startet omregistrering av Bombardier CS til Airbus A220

Hans Olav Nyborg

Nå er det fjerde British Airways-retrofly lakker ferdig

Hans Olav Nyborg