Boeing 737 MAX 8 - Foto: Hans O. Nyborg

Luftfartstilsyn verden over, og flyselskap, var alt for raske med å sette 737 MAX-flyene på bakken mener John Cox som er tidligere pilot og nå jobber med etterforskning av flyulykker.

Cox som jobber i selskapet Safety Operating Systems i Washington D.C. sier i et intervju med The Washington Examiner at flere land var alt for tidlig ute med å velge å sette flyene på bakken. Det samme mener han EASA i Europa var.

-Flyene ble satt på bakken før det var noe som helst nye opplysninger i saken som kunne tilsi at det var nødvendig med slike tiltak. Det var først etter at nye satellittbilder kom fem av Ethiopian Airlines flymønster at grunnlaget for å sette flyene på bakken nærmet seg, sier Cox.

Han legger til at på tidspunktet Kina og Europa satte flyene på bakken fantes det ingen bevis eller harde fakta som kunne forsvare at flyene måtte settes på bakken.

Både de amerikanske flyselskapene og flere av landet pilotforeninger har sagt det samme. Amerikanske myndigheter er kritiske til at både Kina, Australia og Europa valgte å sette flyene på bakken uten at dette ble samordnet felles over hele verden, som FAA mener burde være en selvfølge når en snakker om en flytype som er solgt ut fra USA og flyr verden over.

USA ble sammen med Canada stående alene i å tillate flyene å fortsette i luften. Dette ble gjort fordi det manglet beviser og harde fakta på hvorfor flyene skulle settes på bakken.

FAA var tydelige på at hverken EASA eller kinesiske myndigheter kunne legge frem bakenforliggende grunnlag til at flyene ble satt på bakken. Det var først etter dette at data fra et nytt satellittnettverk som skal overvåke flytrafikken ble hentet frem.

ANNONSE
Forrige artikkelSwissair: Byttet kabinuniformene oftere enn andre
Neste artikkelFlere flyselskap truer med å kansellere MAX-bestilling