Foto: Hans Olav Nyborg

Norse Atlantic Airways droppet ned fra 60.839 passasjerer i oktober til under halvparten, kun 29.816 reisende i november.

Flyselskapet skriver i en pressemelding at nedgangen kommer som følger av en halvering av tilgjengelig setekilometer etter at selskapet valgte å gjøre kutt i kapasiteten.

Flyselskapet registrerte en samlet kabinfaktor i november på 50 prosent, med kabinfaktorer på ruter fra London og Berlin til USA som fortsatt er sterke mens de er betydelig lavere fra Oslo.

I tillegg hadde selskapet fire fly på leasing til andre selskap, mens et femte fly forventes å bli leaset ut i løpet av desember. Fraktytelsen fortsetter å bli sterkere hevder selskapet, med gjennomsnittlig fraktinntekt opp med 23 % per flygning sammenlignet med oktober, den fjerde måneden på rad som fraktinntektene har økt månedlig per flyreise.

-Belastningsfaktoren på spesifikke ruter er fortsatt anstendig, og vi er fornøyd med ytelsen til våre fraktoperasjoner som fortsetter å styrke seg måned for måned. Vår forretningsmodell er bygget på tilpasningsevne og sikring av lønnsomme muligheter som vår chartervirksomhet i de roligere vintermånedene og 18-måneders videreleasingavtaler for fem fly til Air Europa. Disse inntektsstrømmene gir en ekstra økonomisk base i den tradisjonelt slankere vinterperioden. Vi er stolte over at investormarkedet har vist tillit til strategien vår og støtten vi fikk i løpet av rettet emisjon som fant sted mot slutten av måneden, sier direktør Bjørn Tore Larsen i Norse.

ANNONSE
Forrige artikkelNorse Atlantic vurderer å droppe norske ruter
Neste artikkelDette er den nye rutene til SAS neste sommer