Foto: Hans O. Nyborg

Det spanske flyselskapet Wamos Air har sendt av gårde sin siste Boeing 747 ut av flåten. På lik linje med flere andre flyselskap har pandemien som herjer verden over gjort at de store flyene både er uøkonomisk å operere og vanskelig å få fylt opp. For det spanske selskapet som i stor grad har drevet wet-lease av sine fly, har også antallet med oppdrag for jumboene dalt ned til et minimum.

Wamos Air har operert Boeing 747-400 siden selskapet het Pullmantur Air, og de første flyene av denne typen kom inn i flåten i 2008.

Siden 2014 har selskapet hatt navnet Wamos Air, og hele syv fly har blitt operert frem til det første ble faset ut i desember 2018. Selskapet hadde planlagt å fase ut den siste jumboen i mellom 2021 og 2021, men i 2020 ble så alle med unntak av ett fly sendt til opphugging eller returnert til leasingselskapet.

EC-KXN som er det siste flyet til å forlate Spania, ble fredag denne uken fløyet fra Madrid til Bishkek i Kirgisistan. Dette er det siste flyet av denne typen som har vært registrert i Spania. Flyet er også det samme som har fløyet passasjerer for Norwegian mellom Oslo og New York i 2017 blant annet.

Hvem som er den nye eiere eller operatøren av flyet nå er så langt ikke kjent.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no