Foto: Gentex

Produsenten Gentex som står bak de dimmebare EDW vinduene som brukes ombord i Boeing 787 Dreamliner-flyene, har nå gjort siste justeringer på vinduene som skal benyttes hos Boeing i forbindelse med 777X-produksjonen.

Produsenten lover nå at vinduene skal kunne klare å stenge ute 99.999 prosent av sollyset på utsiden.

Selskapet var revolusjonerende da de lanserte de nye vinduene som Boeing benytter i 787 modellene. Vinduer som kunne dempes i gjennomsiktighet elektronisk ved hjelp av en knapp under vinduet. Men kritikken har sittet løst hos passasjerer og hos flyselskapene, på at vinduene ikke er gode nok til å stenge ute sollyset, og er for trege til å dimmes ned når en bruker trykker på knappen.

Det har også vært en problem med at de elektroniske knappene til vinduene ikke har funger slik de skal, og ofte er i ustand på 787-fly.

Det mener produsenten at de nå har løst på denne tredje generasjonen av dimmebare vinduer for fly. Når Boeings 777-8 og 777-9 rulles ut til de første kundene neste år, vil vinduene være på plass med den nye teknologien, som nå skal fungere og stenge ute lyset slik de var tenkt i utgangspunktet.