AAIB

Den britiske havarikommisjonen UK Air Accidents Investigation Branch, har publisert en rapport etter en evakuering av et Airbus A320-fly fra selskapet Lauda i mars 2019. Rapporten peker på at flyet ble evakuert uten klarsignal, og med stor fare for at passasjerene kunne bli sugd inn i en av flymotorene.

Det var 1. mars 2019 at et fly fra det østerrikske selskapet Lauda, skulle flys fra London Stansted med 169 passasjerer og et mannskap på syv, til Wien.

Da pilotene var i ferd med å øke farten på flyet nedover rullebanen , fikk Airbus A320 flyet feil på den ene av flyets to CFM56-5B motorer. Pilotene valgte å avbryte avgangen, og fikk stanset flyet, før de bestemte seg for at de skulle takse flyet av rullebanen og inn på en taksbane.

I samme øyeblikk som pilotene valgte å skulle gi gass, ble de svært så overrasket over at de fikk signaler i cockpiten om at flyets kabindører var i ferd med å bli åpnet. For i kabinen hadde den ledene kabinansatte valgt å igangsette full evakuering av flyet, uten klarsignal fra pilotene.

Bildet viser passasjerene kort tid etter at evakueringen startet. AAIB

I det neste øyeblikket kunne pilotene se at det kom flere og flere passasjerer som samlet seg utenfor flyet rundt cockpiten og ved vingene. Pilotene fikk raskt slått av den ene motoren som sto og gikk, men Havarikommisjonen skriver i sin rapport at det var stor fare for flere av passasjerene som var nær ved å kunne bli sugd inn i motoren som var i full drift.

I følge rapporten skal leder for de kabinansatte ikke ha hørt at pilotene ga beskjed om at alle kabinansatte skulle bli på sine stasjoner. Det fikk de andre kabinansatte med seg med ikke den som hadde hovedansvaret. Ett minutt og 20 sekunder etter at pilotene ga beskjed om å bli sittende på sine stasjoner, valgte leder i kabinen å igangsette evakuering av flyet. Da trodde de andre ansatte i kabinen vedkommende hadde snakket med pilotene og fått ordre om dette.

Foto: Hans O. Nyborg

Rapporten viser til at det var svært dårlig og liten kommunikasjon mellom de kabinansatte og pilotene under hendelsen. Den kabinansatte som ga evakueringsordren har sagt til etterforskere fra Havarikommisjonen at vedkommende ble redd for sine koller og at flere passasjerer både skrek og hadde panikk.

Samtidig kom det frem at den kabinansatte ikke hadde fått nok opplæring eller hadde erfaring med en slik nødsituasjon. Vedkommende hadde nylig blitt oppgradert til senior flight attendant, opplæringen vedkommende var i ferd med å få hadde blitt avbrutt av konkursen i flyselskapet, og dermed manglet vedkommende den nødvendige godkjennelsen og opplæringen.

Det var minst 10 av passasjerene som ble skadet under evakueringen som av Havarikommisjonen blir klassifisert som helt unødvendig, og med stor fare for passasjerene som ble evakuert ut mot en motor som var i gang.

Forøvrig hadde de aller fleste passasjerene med seg håndbagasje når de evakuerte flyet.

ANNONSE
Forrige artikkelNytt flyselskap vil leie opp mot 20 fly de neste månedene
Neste artikkelJumbojet slo tre av fire motorer i rullebanen under landing