Foto: Hans O. Nyborg

Malaysia Airlines har som så mange andre flyselskap måtte be om en restrukturering, og beskyttelse mot sine kreditorer. Allikevel er det nettopp kreditorene som skal avgjøre fremtiden for selskapet.

Onsdag 10. februar skal leasingselskapene som eier flesteparten av selskapets 81 fly, stemme over hvorvidt de aksepterer den restruktureringsplanen som nå er fremlagt.

Etter å ha hentet inn en godkjennelse for planene fra de fleste andre kreditorer, er det nå leasingselskapene som sitter med selskapets fremtid i sine hender. Dersom det blir nei til planene betyr det at Malaysia Airlines Group og flyselskapene under moderselskapet vil bli nedlagt sier direktør Izham Ismail til CTC.

Myndighetene i landet har avvist et krav om videre støtteordninger til flyselskapet, ut over det som er gitt allerede.

Selskapet har Airbus A330, A350, A380 og Boeing 737 i sin flåte.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no