US Air Force legger i disse dager siste hånd på designet i det som skal bli de nye presidentflyene for den amerikanske presidenten.

Det er to Boeing 747-8, som opprinnelig skulle ha blitt levert til det konkursrammede flyselskapet Transaero, som nå skal bygges som to VC-25B. Russiske Transaero gikk konkurs i 2015 og dermed ble det to slike fly tilgjengelig, som ble bestilt av det amerikanske luftforsvaret.

Nå er alt av design på innsiden med interiør og operasjonelle tekniske detaljer klart, i tillegg til hvordan flyene skal utstyres på utsiden med tekniske installasjoner.

Boeing startet arbeide i samarbeide med det amerikanske luftforsvaret å tilpasse, samt bygge om de to jumboene i mars måned. Nå skal snart Forsvarets egne folk ta over resten av byggingen av flyene. Mye av det som skal på plass er klassifisert som hemmelig og det r kun et fåtall som får vite om planene, og som får se helheten i det som skal på plass i flyene.

I forbindelse med at Boeing har hatt stengt produksjonslinjer for sine passasjerfly, har flere ansatte kunnet jobbe digitalt med tilpassinger på de to jumboene som skal være klar for å levres til UASF i 2024. Dette er de to Boeing 747 som skal erstatte dagens presidentfly.

Flyet som brukes av presidenten får kallesignalet “Air Force One” når presidenten er ombord.

Etter at Donald Trump ble president i USA ble planene om nye fly redusert i kostnader, og ikke minst i hvor omfattende de ville bli utstyrt. Meningen var at de nye presidentflyene skulle bygges helt fra grunnen av, men da det sto ledig to 747-8 som ikke skulle leveres til kunden som hadde dem i bestilling, ble det langt billiugere for amerikansk myndigheter og overta disse.

i følge Flightglobal er det fortsatt noen småting som gjenstår i designet på flyene, før alle parter kan si seg helt fornøyde. Etter dette er det fult fokus på å bygge flyene ferdig, noe som vil foregå under streng bevoktning og med høy sikkerhetsklarering.

Kampen mellom en rekke museer og institusjoner er også i gang hva angår å få tildelt dagens presidentfly som utstillingsobjekt når disse er tatt ut av tjeneste.

ANNONSE
Forrige artikkelCDB Leasing kansellerer 29 MAX fly hos Boeing
Neste artikkelAvinor må kutte i prosjekter og utbygginger