Lekkasje fra toalett førte til problemer for pilotene i cockpiten

Wikipedia

Vannlekkasje fra et toalett ombord i en Boeing 767 fra det amerikanske flyselskapet Delta Air Lines førte til at pilotene i cockpiten mistet delvis kontrollen over flyet i juli 2022.

Det er en endelige rapporten fra den amerikanske havarikommisjonen US National Transportation Safety Board (NTSB) som viser dette.

Det var 7. juli 2022 at hendelsen inntraff ombord i en Boeing 767-300, N181DN, på en flyvning mellom Praha og John F. Kennedy-flyplassen i New York.

Etter at flyet hadde vært i luften en stund fikk pilotene beskjed fra en kabinansatt om at ett av de midterste toalettene i kabinen hadde fått en vannlekkasje. En av pilotene undersøkte toalettet og fant at det var lekkasje fra en filterbeholder under vasken. Det ble da utført en operasjon for å stenge vanntilførselen til det aktuelle toalettet skriver Flight Global som først omtalte hendelsen.

Det gikk ikke lang tid etter dette før det ble utløst en alarm i cockpiten, en varsling om at noe var galt. Pilotene valgte å koble ut flyets autopilot og forsøkte å snu flyet manuelt. Det skulle vise seg at styrmann ikke klarte å flytte kontrollhjulet til venstre mer enn et par grader av og fikk dermed ikke til å legge inn den nødvendige korreksjonen, heter det i rapporten.

Pilotene skal ha valgt å utføre “jammed or restricted flight controls”-prosedyre og valgte å kontakte flyselskapets tekniske avdeling og kontrollsenter i USA for råd. Det ble der konkludert med at vannet som hadde lekket fra toalettet hadde lekket ned under gulvet og fryst til is. Dette hadde skjedd rundt ACS (aileron control system) i flyets hjulbrønn for landingshjulene der dette er lokalisert.

Vannet hadde fryst på deler av dette systemet og satt det ut av spill, som igjen gjorde at pilotene hadde minimum med kontroll over flyets aileron.

Teknisk personell på bakken anbefalte pilotene å få flyet ned under 10.000 fot, for å få endring på temperaturen. Da flyet passerte 12.000 fot kjente pilotene i cockpiten et rykk i flyet, og dermed var full kontroll over flyet tilbake, en normal landing ble da foretatt på JFK i New York heter det i rapporten.

ANNONSE
Forrige artikkelMinst 35 flyginger innstilt på Gardermoen
Neste artikkelWiderøe: Ekstraflyvninger vil være direkte tap for selskapet