Foto: Hans O. Nyborg

Etter at SAS gjorde det kjent at en omorganisering av deler av selskapet vil gi fire nye produksjonsenheter, har debatten rast rundt hvem som skal bemanne cockpiten i de fire enhetene.

For SAS mener at de rundt 40 prosent av pilotene som ble oppsagt under pandemien, må søke på sin gamle jobb igjen, uten å få den tilbake slik selskapet har lovet. Det reagerer LO kraftig på, og krever at SAS henter tilbake oppsagte piloter.

– Svært mange SAS-ansatte har gått arbeidsledige i over 1,5 år som følge av koronapandemien. De har tatt den største støyten for oss alle sammen. Nå står LO-fellesskapet sammen med dem, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Lo skriver i dag i en pressemelding at det under en luftfartsdebatt i regi av LO Luftfart og Norsk Flygerforbund i forbindelse med Arendalsuka i august, ble fremsatt spørsmål til Norges-sjef Kjetil Håbjørg om SAS vil re-ansette oppsagte skandinaviske medarbeidere når luftfarten tar seg opp, eller om selskapet vil finne andre måter å ansatte billigere arbeidstagere fra andre land på. Håbjørg svarte at selskapet gjerne vil ha tilbake de som har vært ansatt i SAS. Men det ble ikke sagt noe om at de må søke på jobbene sine på nytt.

Under en debatt i NRK fredag var SAS direktør for planleggingstjenester, Eivind Bjurstrøm i studio, og tilbakeviste at selskapet har lovet å reansatte pilotene.

Det som skaper trøbbel for alle parter er at norske piloter som er oppsagt, har typegodkjenning for å fly Boeing 737, men SAS nå kvitter seg med denne flytypen og introduserer Airbus A320 også i det norske markedet. Det er typegodkjennelse som norske piloter mangler, dermed er de ikke kvalifisert til å gå rett inn i flyvninger hos selskapet om de skulle komme tilbake.

– Det SAS nå gjør bryter med det vi forbinder med et anstendig arbeidsliv, og er usolidarisk. At SAS oppretter nye selskaper for å unngå gjenansettelse av tidligere lojale ansatte er uakseptabel oppførsel av et selskap som attpåtil har nytt godt av fellesskapets midler, sier LO-sekretær og leder i LO Luftfart, Are Tomasgard.

Bjurstrøm sier i NRK-debatten at selskapet ikke har lovet noen jobben tilbake, men at det er gitt ansatte som er oppsagt en gjenansettelsesrett, men at det for tiden ikke er behov for det i SAS Skandinavia. SAS-direktøren legger til at det er SAS Connect og SAS Link at det nå er behov for å få inn piloter, til å fly. Disse selskapene skal fly Airbus-fly og en ny flytype for SAS, Embraer 195E1.

– LO og LO-forbundene har gjennom koronapandemien brukt partssamarbeidet aktivt, og stått skulder ved skulder med arbeidsgiversiden og flyselskapene for å få på plass økonomiske ordninger for luftfarten. Hele samfunnet har stilt opp. At SAS så i ly av pandemien lanserer kreative selskapsstrukturer som omgår avtaler og tidligere ansattes rett til å få jobben tilbake er et brudd på samfunnskontrakten. LO anmoder nå sterkt konsernsjef Anko van der Werff om å revurdere selskapets planer, honorere gjenansettelsesretten i avtaleverket ved å ta medarbeidere tilbake til morselskapet – uten at de må søke på jobbene sine og starte karrieren sin helt på nytt, sier Tomasgard.