Loganair innfører seks flyvningen i uken til mellom Oslo lufthavn Gardermoen og Aberdeen, søndager til fredager.

Ruten er en helårige forbindelsen mellom Oslo og Skottlands granittby og flys med en 49-seters Embraer E-145.

På ukedagene flys ruten 11:40 fra Oslo, med ankomst i 12:20 lokal tid i Aberdeen. Returflyvningen forlater Aberdeen 08:30 lokal tid neste dag, med hjemkomst Oslo 11:05. Søndagsruten går fra Oslo senere, 16:30, mens søndagsruten til Oslo forlater Aberdeen 13:20 lokal tid, og ankommer 15:55.

Åpningen av ruten er en kjærkommen nyhet for begge lands viktige olje- og gassnæring. Næringslivet i Aberdeen og Oslo er nært knyttet sammen, ettersom Aberdeen alene står for 80% av Storbritannias oljeproduksjon, og huser flest selskaper innen undervannsløsninger i Europa.

Aberdeen er samtidig det ideelle bestemmelsesstedet for en byferie om høsten og vinteren. Med slående arkitektur, naturskjønne kystlandskap og et livlig natteliv, viser Aberdeen det beste Skottland har å tilby. Under besøket ditt i Aberdeen kan du ta en rundreise innom et slående stort utvalg av Skottlands beste whiskydestillerier. Det er også en rekke slott og golfturneringer å oppsøke i nærheten.

Loganair har konsistent opprettholdt flyvninger til og fra Norge i over ti år, med kun en kortere opphold under pandemien. Tidligere i år, i juni, gjenopptok Loganair flyvninger fra Edinburgh og Newcastle til både Bergen og Stavanger.

-I dag er vi glade for å kunne gjenoppta denne viktige ruten mellom Oslo og Aberdeen. Vi vet at den har blitt savnet av næringslivet, og vi er trygge på at den vil støtte økonomisk vekst og styrke båndene mellom nordøst Skottland og Oslo. Vi ser frem til å ønske våre kunder fra Oslo velkomne, sier Luke Lovegrove, Loganairs Chief Operating Officer.

For Oslo lufthavn er ruten også et kjærkomment gjensyn.

-Vi er glade for åpningen av Loganairs første direkterute mellom Oslo og Aberdeen siden før pandemien. Ruten har vært ettertraktet av næringslivet i begge ender, og av reiselivsnæringen som ser frem til å videreutvikle markedet til fordel for begge land, sier Gaute Riise, direktør for trafikkutvikling i Avinor.