LOT, Boeing 737 MAX Foto: Hans Olav Nyborg

Britiske luftfartsmyndigheter AAIB har fullført en rapport om en hendelse på London Heathrow 20. mai i år. Da tok et fly fra det polske flyselskapet LOT av fra flyplassen med ett tonn mer vekt ombord, enn det pilotene var klar over.

I følge rapporten skal fraktselskapet som hadde ansvaret for å sende post med Boeing 737-flyet, ha fjernet en last tilsvarende 953 kilo fra fraktseddelen og lasteskjema til flyet. Men disse opplysningene ble ikke fanget opp av personen som hadde ansvaret for lastingen av flyet.

Resultatet ble at lasten på nesten ett tonn, skulle ha blitt fjernet fra flyet, men det var kun på papiret at dette viste seg. Pilotene fikk inn lasteskjema i cockpiten hvor det automatisk var blitt fjernet lasten på ett tonn. I virkeligheten var denne lasten ombord i flyet allerede.

Pilotene kalkulerte flyets vekt med passasjerer, mannskap og frakt ut i fra at det veide ett tonn mindre enn det det faktisk gjorde.

Kapteinen som la inn de kalkulerte tallene i flyets datamaskin, merket seg at flyets trimsystsem (stabilizer trim), var tett opp mot maks grense. Piloten skal ha forhørt seg med ansvarlig for lasten om dette stemte med tallene som sto på skjema, og fikk et ja tilbake.

Det var først da flyet var i luften at pilotene gjennom ACARS-systemet fikk melding om at det var gjort feil under lasting av flyet og at det veide nær ett tonn mer enn det som var blitt registrert.

LOT og bakkeselskapet har fått en advarsel om å gå nøye gjennom sine rutiner etter hendelsen, i tillegg oppfordrer AAIB bakkeselskapene og flyselskapene til å strømlinje dataprogramvaren som håndterer frakt som skal med flyene, ettersom de mange forskjellige systemene fort kan bli forvirrende for et bakkeselskap som har mange selskap som kunder melder FlightGlobal.

ANNONSE
Forrige artikkelMøte mellom FAA og Boeing: -Flere endringer må utføres på 737 MAX!
Neste artikkelAmerican Airlines utsetter bruken av MAX-flyene til april 2020