13.3 C
Oslo
28/09/20
Hangar.no
Foto: Inger Bjørndal Foss

Lufthansa får skylden for at Merkels fly måtte snu

Det var 29. november i år at den tyske forbundskansleren Angela Merkel ble sterk forsinket til  G-20 toppmøtet i Argentina. Årsaken var at det statlige flyet som skulle frakte henne måtte snu da det var over Nederland, på vei mot Argentina.

Airbus A340-flyet som opereres av det tyske luftforsvaret fikk strømstans, og måtte av den grunn returnere til Tyskland. Noe som sørget for at Merkel ble over 12 timer forsinket til toppmøtet.

Nå har tyske medier avslørt at det er det tyske selskapet Lufthansa Technik, et datterselskapet av flyselskapet Lufthansa som visstnok skal ha skylden for det tyske medier kaller en flau hendelse for landet.

Lufthansa Technik var selskapet som i 2010 bygget om Airbus A340-flyet, fra å være et rent passasjerfly, til å bli landets langdistanse statlige fly. I den forbindelsen skal flyet ha fått montert inn et helt nytt digitalt kommunikasjonsystem, som krever strøm for å fungere.

Da flyet mistet all strøm ombord, ble flyets automatiske nødstrøm aktivert, men dette ga ikke strøm til det nye digitale kommunikasjonssystemet. Der hadde Lufthansa Technik bygget en funksjon hvor pilotene i et slikt tilfelle måtte aktivere det analoge kommunikasjonsssystemet, som fungerte på nødstrømmen. Men dette hadde hverken pilotene, luftforsvaret eller flyets produsent Airbus blitt informert om.

Da flyet mistet all strøm sto dermed pilotene tilbake uten mulighet for å kommunisere med omverden. I følge DWTV ble det derfor bestemt at flyvningen skulle kanselleres og flyet måtte returnere til Tyskland.

Airbus-flyet er fortsatt på bakken i Tyskland og vil bli stående på bakken ut januar måned 2019. Flyets systemer skal nå gjennomgås for å få oversikt over hvilke endringer som ble utført i 2010, og om det finnes andre «overraskelser» som er endret og som pilotene og flyprodusenten ikke er klar over.

Angela Merkel endte opp med å ta ordinært rutefly fra det spanske flyselskapet Iberia.

Andre nyheter

For å få flere reisende må flyselskapene investere i pleksiglass – Ingen vei utenom

Hans Olav Nyborg

Flyselskap ber leasingselskap om å få betale leie av fly kun per brukte flytime

Hans Olav Nyborg

Kjøper 24 Boeing 757-200

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer