Lufthansa klare for å overta italienske ITA

Lufthansa Gruppen står nå tilbake som den eneste budgiveren for å overta det italienske flyselskapet ITA Airways. Fredag denne uken gjennomførte den italiske regjeringen en endring som spesifiserer at et flyselskap er obligatorisk for kjøp av aksjer i ITA, melder den italienske avisen Corriere della Sera.

Denne endringen ville i realiteten gjøre at Lufthansa er eneste budgiver som blir stående tilbake ettersom kapitalen som er del av budet fra Air France-KLM, og amerikanske DeltaAirlines, kommer fra selskapet Certares.

I tillegg har både franske og nederlandske myndigheter satt ned foten for at Air France/KLM kan investere i kjøp ev andre flyselskap så lenge den økonomiske statsstøtten som ble gitt under koronapandemien er tilbakebetalt.

Lufthansa la inn bud sammen med shipping og cruiseselskapet MSC, men i november valgte dette selskapet å trekke seg bra budet, og dermed sto det tyske flyselskapet tilbake som eneste budgiver av de to.

Lufthansa har lagt inn bud om kjøp av aksjer for rundt 240 millioner euro, noe som er rundt 40 prosent av ITA Airways. På sikt håper Lufthansa Gruppen å overta 100 prosent av eierandelen i det italienske flyselskapet.

Lufthansas interesse for ITA Airways kommer med en god grunn. Italia er det «viktigste markedet utenfor hjemmemarkedene våre» sa adminsitrerende direktør i Lufthansa Carsten Spohr i juli i år. I 2019 var landet det fjerde største markedet i EU, regent i antall passasjerer etter Spania, Tyskland og Frankrike. 

Lufthansa-konsernet har allerede et italiensk datterselskap, Air Dolomiti, som mater Lufthansas knutepunkter i Frankfurt og München fra en rekke italienske byer, men ITA vil gi det en mye større andel av markedet, pluss ett nettverk av spilleautomater på viktige flyplasser, inkludert Milano Linate og Roma Fiumicino.